Det var i går eftermiddag som flera väntande passagerare på land blev vittnen till hur det omkring sex meter höga tornet på färjan rasade. I de filmklipp som spridits av händelsen syns det hur Johan Lindqvist precis lyckas ta sig nerför trappen från styrhytten och sätta sig i säkerhet innan den rasar:
– Men som tur var gick det ju bra.
Att något blev fel hade han märkt strax innan, under 16.15-turen på väg från Sandudden till Boheden, då något ”knäppte till” under styrhytten.
– På väg tillbaka, när det var omkring tjugo meter kvar till land, smällde det sedan till rejält. Därefter kändes det att styrhytten började svaja, berättar Johan Lindqvist.
Rädd blev han emellertid inte.
– Vågorna gjorde nog att jag inte riktigt kände hur det var. Som tur var hade jag inte heller några passagerare med mig.
Väl i land ringde han efter hjälp, men bestämde sig för att klättra upp i tornet en sista gång för att se om det skulle gå att säkra.
– Men det gick ju inte så bra, säger Johan Lindqvist som trots allt är tacksam för att det hela inte slutade ännu värre.
– Hade styrhytten rasat ute på sjön hade det kunnat bli en katastrof. Inte minst om det varit bilar på färjan. Sedan är ju den egna kroppen viktigare än en hytt.
Under torsdagen skulle personal från Trafikverket se över orsaken till händelsen. När färjan åter kan vara i bruk är inte klart. Fram till dess får bohedenborna ta en omväg på omkring tre mil.
– Vi har satt ett preliminärt startdatum till den 15 juni där en ersättningsfärja kan bli aktuell, säger distriktschef Roger Olofsson.
Den typ av infästningar på styrhytten som användes på färjan i Boheden är enligt färjerederiets teknikchef Fredrik Almlöv vanliga till sjöss. Några syskonfärjor finns inte.