"Allting började i en gammal, timrad bagarstuga"

I dag säljs bröd från Olofssons bageri runt om i Europa, men en gång i tiden var volymerna små och brödet kördes ut med cykel till bygden. "Allting började i en gammal, timrad bagarstuga", säger Bengt-Olof Olofsson, delägare och andra generationens bagare.

"Planen nu är att ytterligare stärka kvaliteten. Vi arbetar med våra lokala mervärden", säger Bengt-Olof Olofsson, delägare av Olofssons bageri, här på bageriets 75-årsjubileum.

"Planen nu är att ytterligare stärka kvaliteten. Vi arbetar med våra lokala mervärden", säger Bengt-Olof Olofsson, delägare av Olofssons bageri, här på bageriets 75-årsjubileum.

Foto: Hanna Lidfors/Sara Björnfot

Överkalix2022-11-30 09:00

I decennier har Olofssons bageri förfinat konsten att baka bröd. De har allt ifrån surdegsbröd, tranbärsbröd, limpa och det klassiska tunnbrödet till säsongsvaror som semlor och lussekatter. Under hösten firade bageriet 75-årsjubileum och många från trakten dök upp i lokalerna som smyckats med ballonger.

Förutom bubbel och snittar bakades två sorters bröd som funnits i sortimentet tidigare.

– Det var en syltkaka från 80-talet och mandelkubbarna som funnits med från start till för ungefär tjugo år sedan. Vi tänker få in sorterna i sortimentet igen. När vi känner oss manade så trycker vi på knappen för de linjerna, säger Bengt-Olof Olofsson, delägare av Olofssons bageri, och fortsätter:

– Det är roligt att bageriet firar 75 år. Vår styrelseordförande tror att vi är det äldsta företaget inom livmedelsbranschen i Norrbotten.

Bengt-Olof Olofsson växte upp i den verksamhet som utvecklades till dagens bageri. Det var hans pappa och farbror som startade företaget 1947.

– Allting började i en gammal, timrad bagarstuga. Min pappa jobbade där som springpojke 1945. Efter Andra världskriget köpte han och min farbror bagarstugan med vedeldade ugnar och träkar för 5 000 kronor och startade upp företaget. De körde ut bröden med cykel och det fanns inga elektriska degblandare utan de knådade degen för hand, säger han och fortsätter:

– Pappa var väldigt driven. Han var en riktig entreprenör.

Förutom delägare av bageriet var hans pappa också potatisodlare och skogsägare, vilket krävde hårt arbete och ibland gjorde det svårt att hinna med alla verksamheter.

– Den senaste gången vi stängde bageriet två veckor var år 1980 för att ta upp potatisen. Vi hade ett tapp då och det tog ett halvår att få tillbaka alla kunder.

Trots alla utmaningar lyckades familjen bygga upp ett företag som funnits kvar under decennierna.

– Förr i tiden fanns det små bagerier i hela länet, varav flera i Överkalix. Vi har hankat oss kvar på något sätt. En av nyckelfaktorerna är att vi sedan min äldre bror tog över det har gjort rätt investeringar och satsningar.

I slutet av 1990-talet började volymerna gå ner. Då slutade Bengt-Olof Olofsson som lärare på en bageriutbildning för att börja som säljare i familjeföretaget – ett beslut som visade sig vara rätt.

– Jag hade inte så mycket kunskap, men jag hade ett driv. På några år sålde vi för 19 miljoner och fyrdubblade omsättningen. Det är så roligt att se att det bar frukt.

Bageriet har flyttat två gånger. Verksamheten växte ur sina lokaler på 50-talet och flyttade från bagarstugan till en byggnad som låg 200 meter bort, på andra sidan vägen. Den fortsatte att växa och år 2000 flyttade den till industrifastigheten på Fabriksvägen där den håller till i dag.

– Vi trodde aldrig att vi skulle växa från 500 till 850 kvadratmeter, men det tog bara något år innan vi byggde ut fabriken och nu är vi trångbodda igen med våra 1 400 kvadratmeter.

I nuläget har Olofssons bageri 30 anställda. Varje år köper de 500 ton mjöl och bakar ungefär 1 000 ton bröd. De senaste fem, sex åren har de gjort investeringar för 18 miljoner kronor. I år handlar det om en dryg miljon till effektivisering av framför allt tunnbrödslinjen och limplinjen.

– Jag tror att pappa hade varit stolt. Han gick bort för ungefär femton år sedan.

Bengt-Olof Olofsson känner sig tacksam över vad hans pappa byggt upp och lämnat efter sig. Han har ärvt känslan för bröd. Verksamheten, med dess variation, utmaningar och möjligheter passar honom perfekt.

– Det är väldigt utvecklande att driva företag för man får möjlighet att utvecklas mycket. Jag har gjort allt ifrån att baka och grädda till att köra ut brödet. Jag har drivit condis och bageriutbildning. I dag jobbar jag mest med marknad och utveckling, men ibland hoppar jag in och hjälper till med bakningen.

Bageriets brödsorter finns att köpa runt om i Sverige och företaget har också ökat försäljningen i Finland. Det senaste året har de expanderat med återförsäljare i Europa och nu finns deras bröd i H&M:s kafé och kedja "Arket".

– Vårt bröd från stenugnslinjen finns i sortimentet i kaféet i Belgien, Nederländerna, Tyskland, England, Danmark och Sverige. Det är inga stora volymer för oss, men det är en jätterolig affär att få sälja i olika delar av Europa. Vi är också lagerlagda hos grossisterna så man kan köpa därifrån om man vill, säger han och tillägger att det handlar om "Klådda", som är ett mjukt, lite tjockare tunnbröd.

– De gör en vegetarisk wrap av den. Den är jätteuppskattad.

Hur ser planen ut framåt?

– Planen nu är att ytterligare stärka kvaliteten. Vi arbetar med våra lokala mervärden. Vi använder källvatten från trakten och eget mjöl av korn som kommer från åkrarna. Sedan växer vi i takt med det. Målet är tillväxt genom efterfrågan. Nyligen fick vi exempelvis en förfrågan från Skansen i Stockholm. De hade hört talas om vårt tunnbröd och vi har skickat vårt första bröd dit nu, säger Bengt-Olof Olofsson och fortsätter:

– Vi har krokar ute här och där. Jag är ganska säker på att vi kommer att få en tillväxt genom att bli ännu mer attraktiva här uppe med lokala värden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!