Olofssons bageri varslar sex tjänster. Enligt ägaren och vd:n Bengt-Olof Olofsson är det minskad försäljning som ligger bakom.
– Framför allt är det minskade order, vi säljer färre grejer helt enkelt, det är det som är orsaken. Sedan finns det andra orsaker, som att priserna stiger och det är mycket som händer på marknaden. Många leveransbagerier har det jättetufft i dag, säger han.
– När man är en liten aktör drabbas man extra hårt. De stora har resurser och kan sätta in marknadsinsatser, det är alltid tuffare att vara liten när det händer grejer.
Enligt vd:n har det på hela företaget varit 28 anställda, de sex som drabbas uppges vara lite blandade tjänster.
– Det är inte roligt att tappa duktiga medarbetare, det är aldrig kul, så man gör det inte med glädje. Däremot ser jag att jag måste tänka på företagets överlevnad och hur vi kan få ihop det framåt.
Företaget har funnits i många år och Bengt-Olof Olofsson är andra generationens bagare. Hans tanke är att företaget ska finnas kvar länge till.
– Vi har funnits sedan 1947 och så ska det ju förbli, tanken är att vi ska fortsätta i många, många år till. Då tvingas vi att göra åtgärder, vi har inte något att välja på i det här läget.
Bengt-Olof Olofsson beskriver sig själv som optimist och tror att det i slutändan kommer att bli bra.
– Men just nu är det tufft, så är det.