Anton Ämtér och Axel Larsson står på knä och borrar och hamrar fast en stålskena invid brons räcke. De förbereder för att om någon dag kunna gjuta ett ytskikt på bron över Kalixälven vid Jockfall.
– Vi ska gjuta en slipbetongbana på bron. Nu håller vi på att sätta upp formen för slipbetongen. Vi ska dela av bron på mitten så att det blir en form längs efter bron. Sedan kommer vi att dra en brygga som kommer att dra ut betongen över bron. Efter det gör vi likadant på andra sidan bron, säger Anton Ämtér.
Sedan några dagar har bron varit helt avstängd och enligt planen kommer den så att vara till och med vecka 39.
– Det här arbetet är ett led i att höja bärigheten på vägar och broar på viktiga stråk. Den här sträckan är det vi kallar en timmerränna för timmerbilar och arbetet nu är ett led i att höja bärigheten på bron, säger Per Andersson, projektledare vid Trafikverket.
Idag har bron bärighetsklass BK1 med max 64 tons bruttovikt. När arbetet är klart har den höjts till max 74 tons bruttovikt, BK4.
– När vi gör den enkelfilig och styr trafiken till mitten av bron så kan vi klassa den som BK4 utan att förstärka den. Vi kan inte förstärka den så vi har två filer för då måste vi byta bro. Nu gör vi en ny broyta och sedan kommer vi att sätta två räcken så att man får ett körfält på tre och en halv meter mitt på bron. Då måste man lämna företräde till mötande trafik, berättar Per Andersson.
Att leda trafiken till en fil mitt på bron innebär att man inte behöver göra förstärkningar för att uppnå bärighetsklass BK4. Förstärkningar som skulle riskera att förändra utseendet på bron. Nu blir det istället en enkelfil på mitten av bron, och gångtrafikanterna kan röra sig på båda sidor om körfältet.
– Vi kan då skydda de gående som kanske spontant springer över bron för att se någon fisk. Nu måste de kliva över räckena, säger han.
En bil stannar och Joel Reiderstedt kommer gående upp på bron. Han bor i Sörmland men är nu på besök i sin uppväxtby Jockfall.
– Jag tänkte plocka lingon på andra sidan och undrar nu om jag kan passera, säger han.
– Bron är helt avstängd för trafik, men vi kan släppa för gående om det kommer någon som ska över. Om vi inte gör något farligt arbete just då, säger Per Andersson, Trafikverket.