Ecall-systemet infördes för att höja säkerheten för bilens förare och passagerare i händelse av olycka. När de är oförmögna att kontakta 112 själva ska larmsystemet göra det.
Branschorganisationen Bil Sweden oroas över att andelen falska nödanrop genom SOS alarms Ecall-system är högt. De svarar i ett mejl att systemet är tämligen nytt och man bör studera utvecklingen av systemet under en längre tid än två år i första läget för att inte fatta förhastade ändringsbeslut.
"Därefter har ju myndigheterna möjlighet att överväga ett införande av någon form av sanktioner eller liknande då användningen av den manuella funktionen visat sig vara rent okynne", skriver Ulf Svensson, teknisk samordnare på Bil Sweden.
Utan tillgång till bakomliggande information och utredningsunderlag i de enskilda fallen är det svårt att veta vad siffrorna beror på.
"Möjligen kan man tänka sig att systemen i vissa fall har hög känslighet och reagerar genom att larma utan att det rör sig om ett olycksförlopp. Ur en trygghets- och säkerhetsaspekt är dock den lösningen bättre än den motsatta."
Information om användningen av den manuella SOS-knappen finns angivet i bilens instruktionsbok eller manual. Vid leveranstillfället ska försäljaren alltid informera köparen om bilens viktiga funktioner.
"På en ny bil av i dag måste Ecall-funktionen betraktas som en viktig funktion. Huruvida utbildningsinsatsen om Ecall behöver intensifieras framöver får utvärderas."