Den enda i världen

Av Danne Sundströms motorcykel finns bara en enda i sitt slag i hela världen.Det vet han med säkerhet, eftersom han egenhändigt har tillverkat motorn som sitter i den.- Historien bakom är att jag ville få till något som höll ihop, säger han om den råa 2100-kubik-aren i garaget.

Det Danne Sundström inte vet om Harley Davidson känns inte viktigt att veta. Och han siktar på att dela med sig av sina kunskaper genom att utöka den tidigare hobbyverksamheten med trimning, service och skruvande till riktig företagsverksamhet så småningom.FOTO: Maria Ödalen

Det Danne Sundström inte vet om Harley Davidson känns inte viktigt att veta. Och han siktar på att dela med sig av sina kunskaper genom att utöka den tidigare hobbyverksamheten med trimning, service och skruvande till riktig företagsverksamhet så småningom.FOTO: Maria Ödalen

Foto: Maria Ödalen

ÖJEBYN2009-09-01 06:00
Danne Sundström, 63, har hållit på med motorcyklar i så gott som hela sitt liv. Han började köra 1965 på en BSA Golden flash innan han gick över till Harley Davidson 1970. Han var också först i Sverige med att bygga en chopper med så kallad strutmotor - en 1200-kubikare med växelströmsgenerator, i stället för generator med likström.
- Jag lade allt på den hojjen, köpte ny motor och nya grejer. Men då var det ingen annan än jag som behövde lida heller om jag inte hade pengar över till mat, säger han och skrattar.
Den choppern blev senare fordonet för Danne Sundströms och hustrun Kerstins bröllopsresa i Europa.
- Kerstin satt bak på en minimal sadel. En packväska hade vi och tältet surrat direkt på ramen. Det var väldigt spartanskt men en härlig resa. Sju veckor var vi ute.
Ett antal HD-modeller
Nästa motorcykel blev en Electra med sidovagn från 1974, vilken hela familjen som så småningom utökades med två barn rullade omkring i. Därefter har ett antal olika HD-modeller passerat Sundströms ägo, före de som står i garaget i dag.
En V-Rod, som just nu är avställd, sällskapar med Dannes egna Deuce och frugans Dyna sport. Under ett skynke gömmer sig en gammal järnsportster från 1970, som han ännu inte bestämt vad han ska göra med. Och sist men inte minst, lite avskiljt från de andra står den så kallade projekthojen som Danne jobbade med i sju hela år för att få dit han ville.
- Det började med att jag gjorde en motor till min vän, Charley Karlings, topfuelhoj. Innan hade han trimmat och det hade gått sönder, han hade importerat grejer från USA som gått sönder. Till slut sa jag till honom att säga vad han ville ha så skulle jag försöka göra det. Han hade ett tekniskt tänkande utöver det vanliga och resultatat blev bra. Därför gjorde jag en motor även till mig själv som man kör på bensin.
Vred på nyckeln år 2000
Det är några år sedan nu men fortfarande är känslan av att äga en hoj med motor man egenhändigt fräst ut in i minsta detalj stor.
Hösten 2000 startade Danne Sundström sitt bygge för första gången och motorn gick igång direkt.
- Sen var det ståpäls resten den kvällen, säger han och skrattar.
I början vågade han inte köra mer än en halv mil från hemmet.
Nånstans borde han ju ha missat tänkte han själv. I dag har han insett att det fungerar och vågar sig ut på turer i både Norr- och Västerbotten.
- Men det är ingen touringhoj, största känslan ligger i att ha den och att själv ha gjort den.
Det Danne Sundström inte vet om Harley Davidson känns inte viktigt att veta. Och han siktar på att dela med sig av sina kunskaper genom att utöka den tidigare hobbyverksamheten med trimning, service och skruvande till riktig företagsverksamhet så småningom.FOTO: Maria Ödalen
Det Danne Sundström inte vet om Harley Davidson känns inte viktigt att veta. Och han siktar på att dela med sig av sina kunskaper genom att utöka den tidigare hobbyverksamheten med trimning, service och skruvande till riktig företagsverksamhet så småningom.FOTO: Maria Ödalen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om