Byggjätten: "En stor förändring"

Dyrare transporter på grund av en vägslitageskatt på tunga lastbilar skulle slå hårt mot företag som Lindbäcks bygg i Öjebyn. "Indirekt skulle vi behöva höja priset för det vi säljer", säger Stefan Lindbäck, vd.

DYRARE. Just nu tillverkar Lindbäcks bygg studentbostäder som ska levereras med lastbil till Umeå. De försöker hålla nere produktionskostnaderna. Stefan Lindbäck, vd, och Markus Holmlund, logistikchef, tror att det blir kunderna som får betala om transporterna blir dyrare.

DYRARE. Just nu tillverkar Lindbäcks bygg studentbostäder som ska levereras med lastbil till Umeå. De försöker hålla nere produktionskostnaderna. Stefan Lindbäck, vd, och Markus Holmlund, logistikchef, tror att det blir kunderna som får betala om transporterna blir dyrare.

Foto: Jessica Rosengren

ÖJEBYN2016-10-06 20:02

De bygger husen färdiga i fabrik och transporterar ut dem med lastbil till orter över hela Sverige, varav mycket kring Stockholmsområdet. När den nya fabriken i Haraholmen, vid Piteå hamn, står klar i december 2017 beräknas kapaciteten utökas med tre gånger, från 800 nyproducerade lägenheter per år till 2 500.

På torsdagen besökte riksdagsledamoten Ola Johansson, Centerpartiets bostadspolitiske talesperson (från Halland) husfabriken i Öjebyn. Johansson tycker att det behövs mer av kostnadseffektivt bostadsbyggande, så att fler har råd med en bostad.

– Vi ser att den här utvecklingen är viktig, att kostnadseffektivisera byggandet. Och då ser vi ett hot komma när man lägger på en kilometerskatt, som är helt avgörande för att ett hus ska kunna levereras till en byggarbetsplats, säger han.

Lindbäcks har räknat på vad en vägslitageskatt skulle innebära.

– På några års sikt kostar det oss närmare tio miljoner per år i direkt ökade kostnader för transporter. Det är en stor förändring. Och då är det transporter från fabriken till byggarbetsplatser, och materialet från leverantörer in till fabriken. Uträkningen bygger på att vi vuxit till oss rejält på ett par år, säger Markus Holmlund, logistikchef på Lindbäcks bygg.

Hittills i år har de lagt 15 miljoner kronor på transporter ut till byggarbetsplatser, som en jämförelse.

Vad har ni för alternativ?

– Vi ska försöka använda båttransporter från den nya fabriken. Vi håller på att utreda den möjligheten och det är flera saker som väger in, säkerhet, miljö och kostnader. Det är helheten som avgör, säger Holmlund.

Regeringen utreder införandet av en vägslitageskatt, enligt Centerpartiet handlar det om 26 kronor per mil. Argumenten är en minskad miljöpåverkan, konkurrensneutralitet gentemot utländska åkare och att kunna använda pengarna till underhåll av vägar.

– Övriga Europa går den här vägen. Jag tror det är rätt, men man måste utreda det noga, säger Leif Pettersson (S), riksdagsledamot från Norrbotten och ledamot i trafikutskottet.

Han tror dock att det kan bidra till att varor blir dyrare.

– Det är vi konsumenter som får betala det i slutänden. Jag tror vi får vänja oss vi att betala lite mer för frakterna, det är ändå så otroligt billigt i dag, säger han.

Fyra miljarder hoppas regeringen få in per år.

– Pengar som kan gå till investeringar i infrastruktur, säger Leif Pettersson.

– De som har längst avstånd får betala mest för väginvesteringar som sker i storstäderna, Ola Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om