Johan, 43, fick rätt hos ARN och 13 000 kronor av företaget

Johan Granström i Ohtanajärvi fick 13 000 när en skärm han köpt gått sönder. Marko Ramberg från Luleå blev ett dygn försenad till USA och fick 600 euro per passagerare. Båda gångerna var ARN orsaken till att företagen till slut betalade.

Johan Granström från Ohtanajärvi har vunnit tvister i ARN flera gånger.

Johan Granström från Ohtanajärvi har vunnit tvister i ARN flera gånger.

Foto: Privat/Johanna Sandgren

Ohtanajärvi2024-08-01 01:00

Från och med den 1 augusti kostar det att anmäla en tvist med ett företag till ARN, allmänna reklamationsnämnden. Myndigheten utreder ärendet och ger en rekommendation till företaget, ett sätt för privatpersoner att slippa dra företaget till en vanlig domstol för att pröva sitt fall. 

Marko Ramberg och hans sambo fick i sommar utbetalt pengar för ett dygns försening på en flygresa till USA. Personalen på bolaget nekade dem ombordstigning för att deras tillstånd att resa till USA inte skulle gälla. Men tillstånden var rätt och nästa dag fick de kliva på ett plan med samma papper. De borde ha fått summan som gäller för alla EU-länder vid flygförseningar, i det här fallet 600 euro per resenär. Men det krävdes ett beslut i ARN för att flygbolaget skulle betala.

– Det som är svårt är att man inte kan göra något själv mot flygbolagen. Det är svårt att hitta kontaktuppgifter och formulären man ska använda fungerar inte för alla slags ärenden. Man tvingas gå till ARN, säger Marko Ramberg.

undefined
På flygplatsen i Luleå blev det stopp för Marko Ramberg och resan till USA fick flyttas fram ett dygn. När ärendet avgjorts i ARN fick Marko rätt och bolaget fick betala 600 euro.

Pengarna fick de en vecka efter beslutet i ARN, men ett år efter den försenade resan. Den nya avgiften tycker han är bra. Om ärendena blir för många tror han möjligheten att anmäla företag kan försvinna. 

– Det finns säkert de som gör anmälningar som inte är befogade eller för struntgrejer och det tar ju tid.

Johan Granström i Ohtanajärvi har anmält flera gånger till ARN, och tre av de gångerna fått rätt. Han tycker det är viktigt att ARN finns och att man anmäler ärenden. 

– Det är sista utposten för oss som konsumenter. Att anmäla är principmässigt viktigt, man ska ha ett bra konsumentskydd.

En gång levererades inte den begagnade telefon han beställt från ett företag, men han krävdes ändå på pengarna. För ett par månader sedan fick han rätt mot ett e-handelsföretag. En skärm han köpt gick sönder och skulle gå på garantin. Den skulle skickas till företaget men fraktbolagen ville inte ta emot den på grund av brandrisken. Tillverkaren av skärmen sa då att den var okej att slänga, vilket Johan gjorde, men e-handelsföretaget ville att skärmen skulle finnas kvar om de skulle betala något. ARN beslutade att de ändå skulle betala ut drygt 13 000 kronor till Johan Granström, inköpet minus ett åldersavdrag för tiden han kunnat nyttja den.

Påverkar det dig att det kommer börja kosta att anmäla till ARN?

– Nej, det kan ju handla om stora belopp när man anmäler. För småsaker kanske det inte blir värt det. 

Marcus Isgren är ordförande på ARN och berättar att beslutet om avgift är taget av regeringen. Många konsumenter fullföljer inte sina anmälningar eller läser på om vad ARN kan pröva. Det skapar längre handläggningstider för de fall som ARN kan utreda.

– Om man får betala en liten avgift är man troligen mer mån om att få sin prövning, säger han. 

undefined
Marcus Isgren är ordförande på Allmänna reklamationsnämnden.

Att det blir fler ärenden beror bland annat på mer e-handel. Men även resor, och inte minst flygförseningskompensationer är en stor grupp. En annan del handlar om bedrägerier där konsumenten hamnar i tvist med banken.

– Om en bedragare exempelvis lurat till sig koder och gjort en så kallad obehörig transaktion har banken ansvar för att återställa kontot. De ärendena har ökat mycket hos oss de senaste åren, säger Marcus Isgren.

Vinner man ett ärende kan man som konsument begära ersättning för anmälningsavgiften av företaget som man vunnit mot.

Så anmäler du till ARN

ARN prövar konsumenttvister och är ett alternativ till att få saken prövad i domstol. 

Du måste vara konsument för att anmäla en tvist till ARN och anmäler skriftligt på en särskild blankett.

ARN gör en egen utredning av tvisten och tar ett beslut. Beslutet grundar sig på det som konsumenten och företaget skickat in som bevisning. Inga förhör hålls utan allt sker skriftligt. 

Beslutet blir en rekommendation till hur tvisten bör lösas utifrån lagstiftningen och rättspraxis. De allra flesta företag följer ARN:s rekommendationer. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!