Johan Håkansson: Låt Norrbotten slippa flygskatten

Det ska bli dyrare för oss att flyga. Allt för att rädda miljön. Än en gång ska vi norrbottningar straffas för att vi bor där vi bor.

Foto:

Nyhetskrönika2016-12-01 20:16

Regeringen tänker alltså föreslå en flygskatt, vilket lett till en livlig debatt där olika särintressen brakat samman. Om förslaget går igenom innebär det att du och jag måste upp med 80-430 kronor per flygbiljett beroende på hur långt vi reser – och visst, det är inga problem att hänga med i resonemanget.

Isarna smälter vid polerna, klimathotet börjar bli katastrofalt och flyg är miljöfarligt. Lite mindre flygande skulle alltså innebära en lite bättre miljö.

”Det är dags att vi går från ord till handling”, som ordföranden för Naturskyddsföreningen uttryckte det i radions P1 i onsdags.

Glasklart, kan tyckas.

Nja, inte riktigt. Ur ett norrbottniskt perspektiv känns det här inte helt okej.

Jag utgår ifrån att tanken med den nya skatten är att vi ska flyga mindre, att hellre välja andra och miljövänligare alternativ när vi reser.

Visst, om jag vore en göteborgare är det faktiskt en realitet. Då kan jag gott hoppa på snabbtåget om jag vill till Stockholm.

Men som norrbottning? Nej, inte om vi ska vara seriösa.

Vi har inga alternativ. Avstånden är helt enkelt för långa och tågen är för usla.

Innan vi har supersnabba supertåg som gör sträckan Luleå-Stockholm på fem-sex timmar är det knappt ens värt att diskutera. Och vi vet ju hur bra det går med Norrbotniabanan, eller hur.

Sedan finns ju aspekten om det är om förslaget kommer att göra någon nytta över huvud taget.

Sverige är ju faktiskt, globalt sett, närmast att betrakta som en flygfri zon. För att inte tala om Norrland. Tror ni mig inte kan ni själva gå in och kolla på sajten flightradar24.com. Där kan man se alla världens flygplan som just nu är i luften.

Jag gjorde det alldeles nyss för skojs skull. Centraleuropa såg ut som en bisvärm av plan, men Sverige var i det närmaste tomt. Över norrbottniskt territorium fanns ett (1) plan. Det var ett norskt inrikesplan på väg från Kirkenäs till Oslo som genade in över oss.

Och så ser det oftast ut.

Norrlands luftrum är inte direkt övertrafikerat och jag kan liksom inte se hur en flygskatt på norrbottningar skulle påverka någonting.

Plakatpolitik, kallar Luleås kommunalråd Niklas Nordström regeringens förslag och går alltså i bräschen i kampen mot sin egen regering.

Visst, Nordström är en lobbyist. Det får vi inte glömma. Som ordförande för svenskt flyg företräder han branschen, men han företräder också Norrbotten. Och lika kritiska är kommunalråden i Arvidsjaur, Gällivare och Kiruna.

Norrbotten är ju så beroende av flyget. Om vi inte vill isolera oss måste vi upp i luften. Och även om det kommer någon tapper per år från andra sidan jordklotet på cykel så är vår turism och vårt näringsliv i allra högsta grad beroende av flyget. Därför känns inte regeringens förslag rättvist.

Finansminister Magdalena Andersson sa i radion att hon ska ta oron i Norrland på allvar.

Lämna oss då utanför. Vi är tillräckligt långt borta redan som det är.

3 kortisar

Mäktig hyllning av Salming

Det här är ingen sportsida, men jag kan inte undgå att nämna Börje Salming denna vecka. På lördag skrivs ett stycke norrbottnisk hockeyhistoria som är svårslagen. Då ska Salmings hyllningsflagga som normalt hänger i Toronto hissas i Matojärvi ishall, där allt började. Någon sa att det är det största som hänt svensk hockey. Kanske inte riktigt, men stort är det.

Bakslag för partiers strategi

Både Moderaterna och Kristdemokraterna har tuffat till sin flyktingpolitik rejält. Målet var givetvis att sno väljare av Sverigedemokraterna.

Det resultatet har blivit den motsatta. Det är SD som växer - på bekostnad av M och KD.

Nu blir det intressant att se om partierna fortsätter på den inslagna linjen eller tänker om fram till valet.

Isbar och midnattssol

Historien om Ishotellet i Jukkasjärvi är en av de bästa inom svensk turism.

Efter 27 år löper nu geniet Yngve Bergqvist linan fullt ut och fixar så att hotellet står där året runt - nerkylt med miljövänlig teknik under årets varma månader.

60-65 miljoner kostar kalaset, men Bergqvist tror att den summan är intjänad på ett par år. Kontrasten midnattssol/isbar blir svårslagen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!