Det damp ned ett pressmeddelande från Valvträskarrangörerna för ett tag sedan. Och ett pressmeddelande i sig är inget ovanligt i inkorgen. Men från denna avsändare kändes det... otippat. Kanske har den förändrade synen på marknadsföring med den nya samarbetspartnern Vinter reklambyrå att göra?
Vi beslöt oss för att slå en signal.
Hallå Hans Engström, ordförande i Valvträsk byaförening, är Vinter med på något hörn av festivalen i år?
- I allra högsta grad. De har hjälpt oss med det här. Magnus Ahlqvist (business director på Vinter) är i släkten och vi behöver all hjälp vi kan få.
Vad har de hjälpt till med? Pengar, boka artister?
- Både och. Med allt. De har fixat de senast tillkomna artisterna. Och så har de ju det egna bandet, Vinterrock. Utan dem hade vi aldrig fått hit Dogge. Inte kan vi det där.
Som jag förstår det så har både Timbuktu och Movits! rötter i Valvträsk, och de var med och drog det hela förra året - stämmer det?
- Visst är det så. Vi förlitar oss helt på släktskapet. Och vi behöver som sagt all hjälp vi kan få. Egentligen bygger hela festivalen på frivilliga människor som kan det där.
De nya artister som tillkommit till Valvträsk är, som NSD tidigare berättat, Dogge Doggelito, Magnus "Joe Cocker" Nordlund och Vinters reklambyrås eget band Vinterrock. Band som man kanske vid en första anblick inte skulle förknippa med förra årets festival.
Tror ni att det går att återskapa succén från förra året, då det kändes som att det byggde ganska mycket på spontanitet?
- Jo, nog lyckas vi. Det kommer vara i samma stil. De vill ju som ha det så, banden, säger Hans Engström.
Zakarias "Zacke" Lekberg är en av artisterna som återkommer. Han ser inga konstigheter med det nya samarbetet.
- Jag tycker allt är bra för festivalen. Och jag vill att det ska komma så mycket folk som möjligt. Jag gör det här som en rolig grej.
Förutom Dogge, Vinterrock, Magnus Nordlund och Zacke, uppträder även The New Man, Treklang, The Horsemen och The Establishment. Nu på lördag alltså.