Urstädad gruva intressant igen

KIRUNA. När kopparbrytningen på Viscaria upphörde städades gruvområdet mycket omsorgsfullt.Nu ska ett australiskt bolag inleda undersökningsborrningar vid gruvan.- Vi tror att det finns en stor potential, säger Nigel Baker vid Avalon Viscaria.

NSD den 13 oktober 1998. Viscariagruvan städas.

NSD den 13 oktober 1998. Viscariagruvan städas.

Foto: Hans Sternlund

Norrbottens län2008-04-21 06:00
På berget Peuravaara nära Kiruna snurrar sex vindkraftverk ljudlöst i vårvintervinden. Det syns knappt ett spår av att det pågick gruvbrytning i stor skala för bara tio år sedan.
Här genomfördes hösten 1998 den största gruvstädningen i svensk historia. Alla anläggningar monterades ned, sågades i meterlånga bitar och fraktades bort.
LKAB öppnade gruvan 1982, sålde senare till finska Outukumpu som drev brytningen fram till slutet 1997. Det som till sist blev droppen var att kopparpriset sjönk från 19 till 13 kronor kilot.
Nu är kopparpriset uppe i över 50-lappen per kilo och Viscaria är intressant igen. Det finns mycket koppar kvar i markerna.
Höga kopparhalter
- När vi lade ned räknade vi med att det fanns kvar tio miljoner ton med en halt på 1,87 procent. Det är betydligt högre än i till exempel Aitik, säger Christer Rönnquist som var chef för gruvplaneringen vid Viscaria.
Men för att det ska bli brytning måste hela infrastrukturen byggas upp igen. Anrikningsverk, ventilationssystem och pumpstation, allt är omsorgsfullt rivet.
- Vi frågade alla bolag om någon var intresserad av att ta över anläggningarna utan kostnad. Det var ingen som nappade så vi knackade ned alltihop, säger Christer Rönnquist.
Borrar och studerar
Nu har gruvjätten Phelps Dodge exploration sökt och fått undersökningstillstånd för malmletning på Viscaria.
Arbetena ska utföras av det betydligt mindre bolaget Avalon Viscaria och inleds i juni. Enligt arbetsplanen handlar det om 15 000 till 20 000 meter kärnborrhål som ska borras.
- Vi kommer både genomföra undersökningsborrningar och studera gammalt material som vi har kommit över av Outukumpu, säger Nigel Baker vid Avalon Viscaria.
Undersökningarna kommer att pågå nära det område där den nya järnvägen kommer att dras.
- Vi hoppas att det inte ska vara något problem. Vi har varit i kontakt med de svenska järnvägsmyndigheterna och de är medvetna om våra planer, säger Nigel Baker.
Ytnära malmer
Han har också varit i kontakt med Christer Rönnquist, som har mycket information om malmfyndighetens beskaffenhet och utbredning.
Enligt Christer Rönnquist ligger den översta malmkroppen på bara 200 meters djup, vilket är en fördel. Man behöver bara driva 300 meter ort från den gamla snedbanan för att komma fram till malmen.
Det finns också flera ytnära mineraliseringar längre norrut, mot järnvägen och väg E 10 i höjd med slöjdkollektivet Mattarahkka.
Christer Rönnquist påpekar att det är ett stort steg att gå från undersökningar till att verkligen öppna en gruva.
- Det finns mobila ställverk och anläggningar som kan ersätta de gamla. Men det kostar. Och innan man är i gång med allt kan det hinna hända mycket med kopparpriserna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!