Skatteverkets låda under all kritik

GÄLLIVARE. Skatteverkets låda för inlämnade av deklarationer väcker stark kritik hos gällivareborna. Lådan är liten och deklarationer skymtar i den breda brevlådeöppningen. Sekretessen och säkerheten är i fara.

Skatteverkets låda för inlämning av deklarationer väcker stark kritik hos Gällivarebor. "Vi vill lämna deklarationer i säkert och tryggt förvar, det här kändes provisoriskt". FOTO: Marie Ridderström

Skatteverkets låda för inlämning av deklarationer väcker stark kritik hos Gällivarebor. "Vi vill lämna deklarationer i säkert och tryggt förvar, det här kändes provisoriskt". FOTO: Marie Ridderström

Foto: Marie Ridderström

Norrbottens län2008-04-21 06:00
Det nya servicekontoret för skattemyndigheten, försäkringskassan och arbetsförmedlingen öppnades under högtidliga former i fredags. Generaldirektörerna för de olika myndigheterna klippte banden och lovade en förbättrad service. Syftet är att ge medborgare och företag bättre service på ett och samma ställe. En lovvärd tanke men den nya lådan för inlämning av deklarationer motsvarar inte medborgarnas förväntningar.
Lådan är liten och deklarationer skymtar i den breda brevlådeöppningen. Här är sekretessen och den personliga integriteten i stor fara.
Upprörda känslor
En äldre dam ringer till NSD och är djupt upprörd: "Jag vill lämna deklarationerna i säkert och tryggt förvar. Det här kändes högst provisoriskt. Vem som helst kan stoppa ner fingrarna och fiska fram deklarationer. Det här ska inte få förekomma. Det kändes inte bra, sådana handlingar är sekretesshandlingar."
Deklarationen ska lämnas in senast den femte maj. 60 procent deklarerar elektroniskt men många använder sig ännu av Skatteverkets låda som under helgen blev allt mer överfylld.
Frågan går till platschefen för det nya servicekontoret.
- Det här låter inte alls bra. Det är jätteviktigt att folk vänder sig
till skattekontoret och klagar.
Jag såg att de hade en alldeles för liten låda och det är inte bra. Det här måste ändras omedelbart, säger arbetsförmedlingens chef och servicekontorets platschef, Lena Jatko.
Hon säger att detta är inte hennes ansvarsområde men hon ska ta upp det på måndagen med berörda tjänstemän.
Nytt brevinkast byggs
- De har inte hunnit tömma lådan under helgen och folk är snabba på att lämna in sina deklarationer. Det kommer att ändras. De får fixa det här, folk är desperata. Jag vet att det kommer att bli ett brevinkast med ett hål på insidan av väggen. Så ska det bli, men det här var andra dagen och de har inte hunnit göra brevinkastet färdigt, säger Lena Jatko.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!