SJ tar över - men alla vagnar hinner inte rustas

LULEÅ. Den 15 juni tar SJ över tågtrafiken på övre Norrland från Veolia. Kortare restider och ett stort antal rabattbiljetter utlovas.Men de utlovade nyrenoverade vagnarna dröjer. Alla vagnar kommer inte att bli färdiga före trafikstarten.

Foto:

Norrbottens län2008-04-17 00:17
På onsdagen var SJ:s ledning, med verkställande direktör Jan Forsberg och styrelseordförande Ulf Adelsohn i spetsen, på besök
i Norrbotten. SJ-ledningen träffade bland andra landshövding P-O Eriksson och representanter för Banverket inför SJ:s övertagande som operatör av persontågstrafiken till och från övre Norrland. Det femåriga avtalet, värt cirka två miljarder kronor, togs hem
i konkurrens med nuvarande operatören Veolia. Men det är samma lok, vagnar och personal som ska användas. Kritiken har varit hård mot de gamla och slitna vagnarna.
Vagnarna hinner inte renoveras
SJ har lovat att helrenovera dem inför trafikstarten. Men det ser ut som att resenärerna får hålla till godo med slitna vagnar ännu ett tag framöver.
- Tyvärr hinner alla vagnar inte renoveras i tid. Hur vi ska lösa det med ersättningsvagnar är inte klart ännu. Det är brist på vagnar att hyra eftersom järnvägstrafiken ökar i hela Europa, säger Ulf Adelsohn.
Veolia har under sina fem år inte fått tågtrafiken på övre Norrland att gå med vinst.
- Vi har i uppdrag att göra vinst. Vi kommer att satsa rejält på Norrlandstrafiken och vi tror på en ordentlig trafikökning. Redan nu, två månader innan det första tåget rullar, har vi sålt 9 000 resor, säger Björn Nilsson, verkställande direktör för SJ:s dotterbolag Norrlandståg.
Nya linjesträckningar
Enligt Ulf Adehlson är avtalsperioden på fem år i kortaste laget.
- Ju längre avtalstider desto bättre är förstås förutsättningarna att kunna investera i ett nytt eget vagnmaterial och utbilda personal, säger han.
Förkortade restider utlovas genom nya linjesträckningar för både Stockholms- och Göteborgståget.
Frikostiga rabatterbjudanden utlovas också av Jan Forsberg.
- Det finns ingen personreseoperatör i Sverige som har så många rabattbiljetter att erbjuda som SJ. Där kan flyget inte konkurrera, säger han.
Samarbete med turistbranschen
Enligt Jan Forsberg finns planer på att SJ i samarbete med turistbranschen ska erbjuda paketresor med resor, boende, evenemang och aktiviteter som ska locka både utländska och svenska turister till Norrbotten.
Även Norrbotniabanan dryftades vid SJ-ledningens besök på länsstyrelsen. Ulf Adelsohn har ju gjort sig känd som en motståndare till byggandet av banan.
- Vi har passat på att informera om läget när det gäller Norrbotniabanan och behovet av goda järnvägskommunikationer i Norrbotten, säger P-O Eriksson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!