Nya försök att skaka liv i Kallax Cargo
LULEÅ. Nu görs ett allvarligt försök att ruska nytt liv i Kallax cargo. Detta med hjälp av fem nya delägare, tre norska, en svensk och en finsk. Alla fem inom transportbranschen.
Och det som ska få Kallax cargo att äntligen att lyfta är norsk lax med destination Japan och övriga Nordostasien De tre norska delägarna, Meyership, Lars Holm Shipping och Wiiks Transport, ser stora ekonomiska fördelar med att transportera lax från Luleå i stället för som i dag via Göteborg och Oslo.
Stora tidsvinster
- Det rör sig om mycket stora tidsvinster. Dessutom flyttas de norska laxodlingarna allt längre norrut, vilket innebär fördel Luleå, säger Robert Jakobsen, marknadschef vid Meyership.
Om de nya norska och finska delägarna har erfarenhet av fisktransporter så gäller det inte den nya svenske delägaren, flyttfirman Kalles bud.
- Vi tror på projektet och räknar med att transport av annat gods kommer igång som vårt företag kan dra fördel av, säger företagets vd Karl-Erik Ström.
Varken Anders Sandberg eller de nya delägarna vill eller vågar ange någon exakt tidpunkt när det första fraktflyget med lax kommer att lyfta från Luleå. Alla parter hoppas på någon gång under nästa vinter och att det ska resultera i två avgångar per vecka.
Nya avtal
- Vi räknar dessutom med att planen inte bara ska fyllas med lax utan också annat gods och att planen när de vänder tillbaka har gods med sig, säger Anders Sandberg.
De nya delägarna kommer tillsammans att gå in med ett aktiekapital på 500 00 kronor och ett ägartillskott på 2 miljoner kronor. Det nya avtal som parterna kommit överens om innebär dessutom att de nya delägarna kan tvingas betala in en garantisumma på 2, 5 miljoner kronor om inte flygningarna når upp i tillräcklig nivå.
Luleås kommunalråd Karl Petersen ser nu äntligen en möjlighet för Kallax cargo att "lyfta".
- När erfarna och kunniga distributörer går in på det här sättet så närmar vi oss onekligen en verklig verksamhet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!