Med monster på schemat
LULEÅ. Hon vet precis hur en spya ska se ut. Emma Prieto utbildar sig i konsten att skapa verkliga specialeffekter och filmfigurer. I helgen finns hon tillsammans med tre andra studenter på plats i Teknikens hus för att guida besökarna genom filmen och dataspelens värld.
På attributmakeriprogrammet vid Luleå tekniska universitets filial i Skellefteå får studenterna bland annat lära sig bygga monster som detta.
Foto: Kurt Engström
Emma Prieto går attributmakeriprogrammet vid Luleå tekniska universitet i Skellefteå. Där får hon lära sig allt från att tillverka låtsasblod till att bygga monster som ska vara med i filmer, dataspel eller på teaterscenen. Och hon visste att det var attributmakare hon ville bli samma stund som hon besökte skolan.
- Det var som att komma in i en Harry Potter-film. Miljön var superhäftig, figurerna som studenterna hade byggt såg så verkliga ut att det enda som fattades var att de började leva. Och precis den stunden visste jag att jag kommit rätt, säger Emma Prieto.
Attributmakarlinjen är en tvåårig utbildning som innehåller många praktikperioder.
- Jag har bland annat gjort praktik på Fidor i Stockholm som gör specialeffekter. Där fick jag bland annat lära mig att blanda till verklighetstrogna låtsasspyor, berättar Emma Prieto.
Förutom blivande attributmakare så finns även studenter från speldesignprogrammet, dataspelsutvecklarprogrammet och datorgrafikprogrammet på plats för att berätta om sina utbildningar. Simon Wiippola och Lasse Partanen har konstruerat ett eget dataspel som är nominerat till Swedish game awards.
Ett unikt spel
- Spelet är unikt eftersom man använder sig av ett annat styrsystem när man går omkring med gubbarna. Det är spakar istället för knappar. Det är jättekul att bygga spel så vi hoppas att vi kan inspirera besökarna i helgen, säger Lasse Partanen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!