Luleå vill inte ha lång och hög järnvägsbro

LULEÅ. Luleå kommun vill antingen ha en bro över Hamnholmen mellan Svartöstaden och SSAB eller en västlig infart över Storheden och Notviken. Det framgår av förslaget till yttrande om Norrbotniabanans sträckning genom Luleå.

Norrbottens län2008-04-19 06:00
Banverket har ritat in flera breda korridorer för tänkbara infarter till Luleå. Det gillar inte kommunens stadsplanerare.
Tummen ner
"Det alternativ som i slutändan väljs måste utformas så att korridoren inte onödigtvis blockerar utveckling av områden som kan bli attraktiva för annan verksamhet, exempelvis Storheden-Notviken och Svartöberget", skriver stadsbyggnadskonoret.
Stadsbyggnadskontoret ger tummen ner för alternativet som innebär en sju kilometer lång och 40 meter hög bro över Uddebo. Ett sådant bygge skulle bli en kraftig barriär i landskapet och även begränsa expansionsmöjligheterna för hamn- och industriverksamheten.
I stället för en lång och hög bro vill stadsbyggnadskontoret att Banverket i stället tittar närmare på alternativet öppningsbar bro. Det finns dock risker också med en sådan eftersom den kan påverka sjöfarten och fartygens möjligheter att vända för att komma till kaj.
Negativ påverkan
De altarnativ som stadsbyggnadskontoret direkt avfärdar är den nordvästliga samt den centrala sträckningen över Gråsjälören.
Samma avfärdande gäller också sträckningen över Hamnholmen rakt över fjärden mot gamla malmkajen.
"Detta alternativ har mycket stor negativ påverkan på riksintresseområdet Svartöstaden och på den nya bebyggelsen på Svartöbrinken. Vidare omöjliggörs utveckling av området mellan Svartöberget och Luleå centrum", skriver stadsbyggnadskontoret.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!