Lågtflygande plan skrämde Älvsbybo

LULEÅ. En kvinna i 40-årsåldern i en by utanför Älvsbyn chockades svårt av ett lågtflygande militärflygplan i torsdags.- Jag trodde planet skulle klippa telefonstolparna.

Lågflygning. Ett av flygvapnets Herculesplan under flygdagen på F 21 2003. Foto: MAGNUS PEHRSSON FOTO: Magnus Pehrsson

Lågflygning. Ett av flygvapnets Herculesplan under flygdagen på F 21 2003. Foto: MAGNUS PEHRSSON FOTO: Magnus Pehrsson

Foto: Magnus Pehrsson

Norrbottens län2008-04-14 00:18
Kvinnan, som vill vara anonym, berättar för NSD om den obehagliga incidenten.
- Jag var ute på gården och på väg till jobbet när jag anade något stort i ena ögonvrån. Det var ett jättestort flygplan som flög på mycket låg nivå. Planet var enormt och flög sakta. När planet passerade mig kastades jag omkull av luften från planet. Det såg ut som att det skulle flyga rätt in i telefonstolparna.
Rök från motorerna
- Det kom rökpelare från de två vänstra motorerna och jag var övertygad att det skulle krascha bara en bit från där jag bor, men det klarade sig över trädtopparna. Det såg ut som att det skulle bli ett haveri.
När den chockade kvinnan kom till sin arbetsplats berättade hon vad som hänt. Kvinnans chef tog då kontakt med räddningstjänsten som fick bekräftat att ett av flygvapnets Herculesplan befann sig i området för flygövning, men att ingen rapport om haveri eller några skador förekom.
- Jag är fortfarande chockad och omtumlad. Min man hörde också flygplanet när han satt i en barack och det bara blåste till i baracken, berättar hon.
Stridpiloter utbildas
Det pågår flygövningar med försvarets stora transportplan av typen C 130, även kallad Hercules. Det är piloter som utbildas, gamla stridspiloter, och utbildningen tar två år.
Övning på låg nivå, 30 meter över land och 20 meter över hav, ingår, men först senare i utbildningen. Som lägst ska piloterna i detta skede av utbildningen flyga på 100 meter.
NSD kontaktade F 21:s chef Lars Jäderblom, men varken han eller flygchefen kände till incidenten. Det gör inte heller Håkan Brandt som är informationschef på F 7 i Såtenäs, hemmaflottilj för flygvapnets Herculesplan.
Han ringde tillbaka till NSD.
- Ibland kan övningen innehålla ett moment där piloten bara använder två av fyra motorer, när sedan de två andra ska startas så kommer en tydlig eldsflamma från motorerna, men någon återstart gjordes inte under den här flygningen. Inte heller de vakthavande befäl jag talat med känner till detta.
NSD kontaktade också flygräddningscentralen ARCC i Göteborg som får alla samtal.
Inga problem
Där bekräftar vakthavande flygledare att ett samtal kom klockan 10.06 i torsdags.
- En kollega till mig har gjort en notering om att en person från Älvsbyn ringde hit och berättat att en anställd till henne sett rök ur motorn. Vi kontaktade flygledningen på Kallax som i sin tur kontaktade Herculesplanet. Vi fick då veta att det inte förekom några problem. Ibland så ryker det ordentligt av deras motorer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!