Kampanjen går under namnet #ThinkBikes.
– Nästan hälften av alla olyckor med motorcyklister är kollisioner där bilister råkar köra på motorcyklisterna. Som en förklaring hörs ofta kommentaren ”jag såg inte motorcykeln”, säger Jesper Christensen, generalsekreterare på Sveriges MotorCyklister.
Nu har de två föreningarna tillsammans tryckt upp 2 miljoner dekaler som kommer att skickas ut till samtliga medlemmar. De kommer också att delas ut på tillställningar och event, runt om i landet. Tanken med dekalerna är att de ska pryda så många bilar som möjligt och påminna föraren om att se sig för en extra gång.
– Detta är en väldigt viktig fråga för oss eftersom det handlar om liv – och i 25 procent av dödsfallen på vägarna så är det människor på två hjul som dör. Om det vore säkrare för cyklister att vistas i trafiken så skulle ännu fler cykla, och fler på cykel skulle få många positiva effekter för samhället, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.