Gräddfil - nytt för SKTF:s medlemmar
LULEÅ Fackförbundet SKTF kampanjade under gårdagen på flera håll i Norrbotten. Syftet var att medvetandegöra fackets betydelse i en tid då allt fler unga inte förstår kollektivets existensberättigande.- Svenskarna har gått från kollektivister till individualister, säger Jenny Nilsson, representant för SKTF.
Tre nivåer
Under kampanjnamnet "Gräddfilen" bjöd fackförbundet till lunch och chefsmingel i landstingshuset i Luleå.
Gräddfilen anspelar på mottot att SKTF:s medlemmar "ska ha gräddfil in i arbetslivet".
Konkret innebär det rådgivning eller "coaching" på tre nivåer.
4 Skrivande av CV och personligt brev.
4 Karriärvägval.
4 Löneförhandling.
Och detta är kostnadsfritt för den som betalar sin medlems-avgift.
Tappade medlemmar
SKTF har 160 000 medlemmar
i Sverige och i regionen (Norrbotten-Västerbotten) omkring
9 500, men liksom många andra fackförbund har det lidit medlemsförluster.
- Vårt mål är främst att attrahera unga akademiker, säger Jenny Nilsson.
I det nya samhällsklimatet har det åter blivit nödvändigt att bedriva folkbildning om fackets nödvändighet, enligt Jenny Nilsson, som själv hör till den unga generationen.
Hon säger att hennes vänner i huvudsak använder ord på M - min, mig, mitt - och att det finns en allmän oförståelse för det syfte facket uppfyller på arbetsmarknaden.
Detta har SKTF bestämt sig för att råda bot på.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!