Folke sätter fart på Solens barn

Folke Sundberg har arbetat som förskollärare i drygt 30 år. På Munkebergs förskola har han enbart kvinnor som kollegor. Tillsammans har de har kastat de gamla könsrollerna på sophögen.- Om någon vill snickra med mig så erbjuder sig ofta en kvinna att göra det i stället och jag kan sy. Barnen lär sig att alla gör allting oavsett kön, säger han.

"Så här tecknar femåringar talet fem. Om jag visar tre fingrar på en hand och två på den andra handen så måste de räkna fingrarna för att ta reda på att det är fem", säger Folke Sundberg.

"Så här tecknar femåringar talet fem. Om jag visar tre fingrar på en hand och två på den andra handen så måste de räkna fingrarna för att ta reda på att det är fem", säger Folke Sundberg.

Foto: Kurt Engström

Norrbottens län2011-09-19 06:00

Folke Sundberg, 60, kommer från Mattila utanför Haparanda. Han började sin yrkesbana som svetsare i Gävle. Sedan arbetade han i ett boende för utvecklingsstörda och med barn med sociala problem innan han lämnade Gävle för att gå förskoleseminariet i Luleå. På somrarna jobbade han på läger för utvecklingsstörda i Furufjärden. Efter examen har han varit i förskolan - som en av få män.

- På utbildningen var vi två män. Den andra var från Skellefteå och har arbetat där sedan. I Luleås förskolor är vi sammanlagt 17 män och cirka 500 kvinnor.

Just nu arbetar Folke Sundberg på avdelning Solen på Munkebergs förskola. Här går de äldsta barnen, alla fyller fem år i år. Folke har följt dem sedan de började i förskolan när de var ungefär 1,5 år. När gruppen går vidare till skolan så börjar han om med en grupp nykomlingar.

- Barngrupperna med de yngsta barnen är minst, med 13 eller 14 barn. Grupperna med de äldsta barnen har runt 20 barn. De minsta behöver mycket tid, vill sitta i knäet och drar sig till de vuxna över huvud taget. Sedan fjärmar de sig från de vuxna mer och mer och börjar utforska omgivningen.

Alla gör allt
Att barngrupperna inte blir för stora och att maten är bra tycker Folke Sundberg är två av de viktigaste kvalitetsfaktorerna i förskolan. Och Munkebergs förskola håller kvaliteten: Grupperna är lagom stora och de två huskropparna har var sitt eget tillagningskök.

- Och jämställdhetsfrågor diskuterar vi hela tiden. Vi vill lära barnen att alla gör allting oavsett kön. Att jag syr med barnen är lika naturligt som att kvinnorna snickrar med dem, och alla diskar.

Barnen uppmuntras också att leka över de traditionella könsgränserna.

Inga prinsessor
- Vi har inga prinsessor hos oss och Stålmannen är ute. Spindelmannen finns däremot kvar.

- Tv-serien Turtles märktes mycket hos oss. Men barnen fick inte ta med sig Ninja-gubbar utan i stället bygga Ninjas av lego.

Att bygga med lego är speciellt populärt bland flickorna.

- Flickorna bygger brett och leker uppifrån i det de byggt. Pojkarna bygger högt.

Både flickor och pojkar leker med barbiedockor.

Jämställda föräldrar
Folke Sundberg har under sina drygt 30 år i förskolans värld också sett en tydlig utveckling bland barnens föräldrar när det gäller jämställdhet.

- Nu lämnar och hämtar pappor och mammor i lika stor utsträckning. Det samma gäller när barnen är sjuka. Jag tror att man från samhällets sida numera markerar att män och kvinnor är lika viktiga på sina arbetsplatser.

- På utvecklingssamtalen är det lika vanligt med pappor som mammor, och ofta kommer båda. Båda vill vara med om barnens uppväxt, säger han.

Tar in matematik
Matematik och naturvetenskap är ytterligare några viktiga områden på Munkebergs förskola, liksom på andra förskolor. Enligt läroplanen ska ämnena införas redan bland de allra minsta barnen. Allt för att öka ett falnande intresse bland unga att utbilda sig och skaffa sig ett yrke inom matematik och naturvetenskap.

- Vi använder matematiska begrepp i leken, vi söker efter kvadrater och cirklar i rummet, och när vi spelar spel tar vi in matematiken.

- Naturvetenskapen tar vi in i naturen. Varje tisdag förmiddag går vi på skogspromenad, också de allra yngsta barnen är med.

Går till älven
Vart tar vattnet vägen på vintern? och Vad är snö? är två exempel på frågor som barnen hämtar svaret till i naturen.

- Vi går ner till älven, borrar hål i isen och hittar vattnet.

- Sommartid tittar barnen på vattnet och lyssnar efter hur det låter när vågorna slår mot stranden, säger Folke Sundberg.

När han var nyutexaminerad förskollärare så bestämde han att han skulle vara kvar i yrket så länge som han tycker att det är roligt. Han har ännu inte funderat på att sluta.

Folke Sundberg tycker däremot liksom kanske de flesta andra att det borde komma in fler män i förskolans värld. Han tror att det är den låga lönen som gör att det inte sker.

- Ingångslönen ligger på drygt 20 000 kronor i månaden. Jag tjänar efter 30 år drygt 27 000 kronor. När jag var ny i yrket jämfördes förskollärarlönerna med riksdagsledamöternas löner. Men i dag tjänar riksdagsledamoten kanske 55 000 kronor.

- Förutom att jag tycker att det är roligt så är det här jobbet lite av ett kall. Det är det som har hållit mig kvar liksom det faktum att jag ser andra värden än bara pengar, säger han.

Vinner i spel
Innan vi från NSD tackar för det intressanta besöket och säger hej följer vi under en stund Folke Sundberg i barngruppen. Två flickor får svara på frågan vad de brukar göra tillsammans med Folke.

- Leka med tärningar, säger Emelie Mejfelt.

- Jag brukar vinna mot honom i spel, till exempel Bolibompaspelet, säger Svea Ingvarsson.

De två flickorna är i köket. De diskar och torkar bord av hjärtans lust.

I ett rum bredvid stojar fem pojkar i mörker.

- Vi leker med ficklampor, säger de och protesterar när Folke tänder ljuset.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!