Dyrare bussbiljetter och indragna linjer
LULEÅ. Plus och minus går inte ihop för Luleå lokaltrafik, LLT. Nu väntar prishöjningar och nedläggning av linjer.- Skjuter inte kommunpolitikerna till mer pengar så tvingas vi till detta, säger LLT:s verkställande direktör, Ange Björk.
Foto:
- Höjda biljettpriser innebär att färre kommer att åka buss.
Två miljoner fattas
Nelli Nilsson tycker i stället att politikerna ska se till att kollektivtrafiken prioriteras.
-Att åka buss passar perfekt för mig. Det är billigare än att åka bil och går lika snabbt. Så är det säkert för många.
Kommunalt ägda LLT behöver
50 miljoner kronor för att verksamheten ska snurra runt på samma sätt som i dag. Det förslag som politikerna i kommunens budgetutskott har att ta ställning till ligger på 48 miljoner kronor. Därmed uppstår ett glapp på 2 miljoner kronor, vilket fått LLT:s ledning att ta fram en krisplan. En åtgärd som diskuteras är att höja priset på periodkortet, som gäller i 30 dagar.
- Hur stor höjning det kan bli vet vi ännu inte, säger Ange Björk.
Tidigare vintertrafik
En annan åtgärd kan bli att flytta fram tidpunkten för vintertidtabellen ett antal veckor.
Dessutom kan det bli indragning av linjer. Det innebär att Närlinjen, som snurrar runt i centrum, åter är i farozonen. Detsamma gäller linje 10. Det är den sist tillkomna linjen, den mellan Notviken och centrum.
- Med tanke på klimathotet och den miljödebatt som pågår känns det inte roligt att planera för prishöjningar och indragningar av linjer, säger Ange Björk.
LLT har att brottas med fler problem. Efter år av ökat bussåkande i Luleå pekar det nu helt plötsligt nedåt.
- Under fjolåret planade det ut och under årets första 15 veckor kan vi konstatera att bussåkandet minskar i Luleå. Det är definitivt inte bra, säger Ange Björk.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!