Dyrare bussbiljetter och indragna linjer
LULEĂ
. Plus och minus gÄr inte ihop för LuleÄ lokaltrafik, LLT. Nu vÀntar prishöjningar och nedlÀggning av linjer.- Skjuter inte kommunpolitikerna till mer pengar sÄ tvingas vi till detta, sÀger LLT:s verkstÀllande direktör, Ange Björk.
Foto:
- Höjda biljettpriser innebÀr att fÀrre kommer att Äka buss.
TvÄ miljoner fattas
Nelli Nilsson tycker i stÀllet att politikerna ska se till att kollektivtrafiken prioriteras.
-Att Äka buss passar perfekt för mig. Det Àr billigare Àn att Äka bil och gÄr lika snabbt. SÄ Àr det sÀkert för mÄnga.
Kommunalt Àgda LLT behöver
50 miljoner kronor för att verksamheten ska snurra runt pÄ samma sÀtt som i dag. Det förslag som politikerna i kommunens budgetutskott har att ta stÀllning till ligger pÄ 48 miljoner kronor. DÀrmed uppstÄr ett glapp pÄ 2 miljoner kronor, vilket fÄtt LLT:s ledning att ta fram en krisplan. En ÄtgÀrd som diskuteras Àr att höja priset pÄ periodkortet, som gÀller i 30 dagar.
- Hur stor höjning det kan bli vet vi Ànnu inte, sÀger Ange Björk.
Tidigare vintertrafik
En annan ÄtgÀrd kan bli att flytta fram tidpunkten för vintertidtabellen ett antal veckor.
Dessutom kan det bli indragning av linjer. Det innebÀr att NÀrlinjen, som snurrar runt i centrum, Äter Àr i farozonen. Detsamma gÀller linje 10. Det Àr den sist tillkomna linjen, den mellan Notviken och centrum.
- Med tanke pÄ klimathotet och den miljödebatt som pÄgÄr kÀnns det inte roligt att planera för prishöjningar och indragningar av linjer, sÀger Ange Björk.
LLT har att brottas med fler problem. Efter Är av ökat bussÄkande i LuleÄ pekar det nu helt plötsligt nedÄt.
- Under fjolÄret planade det ut och under Ärets första 15 veckor kan vi konstatera att bussÄkandet minskar i LuleÄ. Det Àr definitivt inte bra, sÀger Ange Björk.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!