Byborna protesterar mot den tunga trafiken

Luleå. I går fick Vägverksdirektören Lena Dahlgren ta emot namnunderskrifter med krav på åtgärder efter väg 596 mellan Bensbyn och Örarna.- Hon lyssnade och tog emot skrivelsen, säger taleskvinnan Ann-Katrin Öhman efter mötet.

Trots att namninsamlandet inte haft någon högre prioritet kunde Ann-Katrin Öhman, taleskvinna för oroade bybor i Brändön, Örarana och Bensbyn lämna över närmare 200 namnunderskrifter till Vägverksdirektören Lena Dahlgren.
Foto: Kurt Engström

Trots att namninsamlandet inte haft någon högre prioritet kunde Ann-Katrin Öhman, taleskvinna för oroade bybor i Brändön, Örarana och Bensbyn lämna över närmare 200 namnunderskrifter till Vägverksdirektören Lena Dahlgren. Foto: Kurt Engström

Foto: Kurt Engström

Norrbottens län2008-05-07 06:00
De boende i byarna Örarna, Bensbyn och Brändön vill få bort de tunga ekipage som genar genom byarna. De pekar bland annat på att vägen vintertid är väldigt smal och stundtals spårig.
Dessutom är den på vissa ställen kurvig och här sker också ett stort antal viltolyckor. De gående saknar dessutom trottoarer att gå på.
I brevet som Dahlgren fick ta emot pekar byborna på att den tunga trafiken nästan har fördubblats under de senaste 17 åren. Att endast ett mindre antal har ärenden till byn. Övriga tunga ekipage är sådana som tar vägen för att tjäna någon kilometer, jämfört med att ta sig ut på E 4.
- Vi fick ihop 184 namnunderskrifter, säger Öhman.
Ett resultat av träffen blir att en ansökan ska skickas in om att förbjuda den otillåtna tunga trafiken. Ansökan ska först remissbehandlas, vilket tar sex månader.
- Jag kommer att ligga på remissinstanserna. Eventuellt också lyfta frågan högre upp, fortsätter Öhman.
Inget klart besked
Hon ser positivt på ansökan, eftersom det inte hör till vanligheterna att tung trafik förbjuds. Men samtidigt är hon tveksam till att Vägverksdirektören verkligen ser till att det blir ett förbud.
Ett annat förslag var att eventuellt sätta upp farthinder, för att få lastbilsekipagen att välja andra vägar.
- Vi fick inget klart besked. Det verkar vara en policyfråga - om vi får vill fler ha det, säger Ann-Katrin Öhman.
Enligt henne borde ett större grepp tas, för att försöka minska på den otillåtna tunga trafiken i byar vars vägar byggdes för länge sedan. Och som på senare år fått känna av det ökade trycket från lastbilstrafiken.
- Det behövs att man börjar tänka i nya banor för att få ut trafiken på E 4 som är anpassad för tung trafik.
Med på träffen med direktören fanns även ett stort antal politiska gruppledare från kommunpolitiken i Luleå.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!