Bodensare tillbaka som supertalang

LULEÅ. Det har hänt mycket sedan Stina Honkamaa tog sin ekonomexamen vid Luleå tekniska universitet på 90-talet. Hon är Sverige-chef för internet-jätten Google och nyligen utsedd till "Årets supertalang".Men på onsdagen var hon tillbaka på universitetet.

Foto:

Norrbottens län2008-04-10 00:18
Stina Honkamaa, 35, kommer ursprungligen från Boden. I mitten av 90-talet avlade hon civilekonomexamen med inriktning på marknadsföring vid Luleå tekniska universitet.
Sedan bar det i väg söderut och hennes karriär sedan dess är ett exempel på en modern framgångssaga.
Årets supertalang
I januari gick hon från positionen som verkställande direktör för svenska mediebyrån Carat till jobbet som Sverige-chef för Google, världens ledande sökmotor på internet. Tidningen Veckans affärer har dessutom utnämnt henne till "Årets supertalang".
En lämpligare föredragshållare är naturligtvis svårt att tänka sig när ekonomisektionen vid universitetet arrangerade framtidskväll för ekonomistudenter på onsdagen. I sitt föredrag redogjorde Stina Honkamaa för medielandskapets omvälvande förändringar och de enorma möjligheter för marknadsföring som internet erbjuder.
Fast i traditionen
- 31,8 miljarder kronor satsas på marknadsföring varje år i Sverige. Men bara tio procent av dem går till internet. Många företag är fast i traditionellt tänkande när det gäller marknadsföring. Konsumenterna finns på nätet. Men inte marknadsförarna, sade Stina Honkamaa som hade tre råd för effektiv marknadsföring till sina blivande kollegor:
Våga prova
- Följ konsumenten, skapa interaktivitet med konsumenten och våga prova de digitala medierna - de är framtiden!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!