Besked om E 10 väntas i mars

På tisdagskvällen debatterades framtiden för "Dödens väg" i Riksdagen.– En väg som långtradarchaufförer gruvar sig för att köra, säger Leif Pettersson (S).

E10 någon mil söder om Kiruna.

E10 någon mil söder om Kiruna.

Foto: Simon Eliasson

Norrbottens län2014-03-04 19:56

Statsrådet Catharina Elmsäter-Svärd (M) säger att Trafikverket har träffat aktörer från bland annat kommuner och näringslivet för att diskutera E10 och möjliga åtgärder.

–  I Trafikverkets förslag till nationell plan finns en namngiven åtgärd: en mötesseparering på Morjärv-Svartbynsträckan till nationell plan, säger hon.

Leif Pettersson (S) säger att E10 är en väg som erfarna långtradarchaufförer tvekar att ge sig ut på. Han menar att det talar för hur dåligt skick vägen är i. Vidare säger han att en väg med den mängden trafik E10 har i dag är inte standarden tillräcklig och att inget har gjorts med den på flera år.

– När Trollhättan var särskilt utsatt kunde vi samla oss och räta upp situationen. Varför är man inte intresserad av att öka trafiksäkerheten för den här vägen, eller för den delen i Norrbotten? frågar Leif Pettersson.

Pettersson påpekar att kraven på vägen har ökat i samband med att trafiken har blivit både tätare och tyngre. Mycket har att göra med att Kiruna och Malmfälten flyttas.

– Det är inga småbyar det handlar om, det är samhällen med många tusen invånare som flyttas, säger Leif Pettersson.

Den ökade trafiken är något även som Karin Åström (S) nämner i debatten. Hon påpekar också att det inte finns några vägar där man kan dirrigera om trafiken när en olycka sker.

– Yrkeschaufförer måste vika in sidospeglarna så de inte touchar varandra och halkar ner i diket, säger Karin Åström.

Beskedet om vad som ska göras åt E10 förväntas någon gång i mars månad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!