"Är han skyldig får han skylla sig själv"

HAPARANDA. I tullhuset råder tryckt stämning sedan i måndags då en av tullarna hämtades in på polisförhör och dessutom blev avstängd från sin tjänst.- Vi känner oss lite bedrövade och har inte riktigt greppat vad allt handlar om, säger Göran Kandelin, ställföreträdande gruppchef vid tullen i Haparanda.

Norrbottens län2008-04-11 00:18
De civilklädda polismännen grep tullaren under ett pågående möte med högsta tull-ledningen. Han misstänks vara inblandad i den omfattande dieselhärva som hittills resulterat i att fem personer sitter häktade, misstänkta för skattebrott
Stängdes av
Tullaren misstänks för grovt tjänstefel och grovt brott mot tystnadsplikt och han stängdes av från sin tjänst innan han tillsammans med polisen lämnade sin arbetsplats i måndags vid elvatiden. Gripandet var odramatiskt och mannen följde med utan att ställa några frågor till polisen.
- Jag tog av honom nycklarna och tjänstekortet och inte var det roligt att ta bort grejerna av en kollega, men tyvärr är det sådant som måste göras, säger Nils Oja, chef vid tullen i Haparanda.
I dieselhärvan som utreds, misstänks ett antal personer ha livnärt sig på olaglig handel av den röda finska dieseln och flera miljoner kronor i punktskatter kan ha undanhållits. Tullarens roll i härvan tros vara att han i okänd omfattning spridit sekretessbelagda uppgifter.
Läcka
Lokalt har man under en längre tid befarat att det finns en läcka - något som skapat både oro och frustration då man inte kunnat göra någon anmälan eftersom bevisen varit knapphändiga.
- Det är inte vi som har anmält honom. Saker måste ha framkommit under den pågående utredningen, för polisen hämtar inte folk utan vidare, säger Oja och fortsätter:
- Vi har blivit misstänksamma då vi vid tillslag har märkt att motståndarna varit ett steg före oss. Får man information från brottsbekämparna får man tid att förbereda det ena och det andra.
Försvårat arbetet
Det förefaller så att de misstänkta dieselsmugglarna haft uppgifter om när, var och hur tullen ska slå
till och också ha känt till vid vilka tillfällen det har varit riskfritt att köra dieseln över landsgränsen.
- Då vi exakt har vetat att det funnits personer i vissa bilar och vetat att de ska vara på ett visst ställe har det varit helt dött på den specifika platsen vid tillslaget, säger Oja.
Går inte att nå
Nils Oja har vid upprepade tillfällen försökt komma i kontakt med medarbetaren för att höra hur han mår, men han går inte att nå via telefon.
- Jag är inte orolig för honom, är han skyldig får han skylla sig själv, men visar utredningen att han är oskyldig är det beklagligt att det har blivit så här och då är han självklart välkommen tillbaka.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!