Ansikslyftning med flaskhalsar
LULEÅ. I morgon stängs Backgatan av och inget blir sig likt. Efter ansiktslyftningen finns en rondell, två förhöjda korsningar och två timglashållplatser på Östermalms genomfartsled.
I morgon onsdag inleds ombyggnaden av Backgatan i Luleå. Den 19 september är ansiktslyftningen klar och då finns en ny rondell, två nya busshållplatser och två förhöjda korsningar efter Östermalms trafikled.Foto: BENGT-ÅKE PERSSON
Foto: Bengt-Åke Persson
Omstridd som få trafikleder i Norrbotten där det funnits lika många viljor som velat öppna för all trafik som för de som vill stänga eller införa begränsningar.
Bommen som en gång stoppade all trafik är borta men formellt finns fortfarande ett förbud för genomfartstrafik även om det är få som bryr sig. Fast i morgon byggs Backgatan om, en gång för alla.
Störningar
Det innebär stora störningar i trafiken som under ombyggnadsarbetet leds om.
När arbetet är klart - planeras till den 19 september i år - ska Backgatan ha ett delvis helt nytt utseende enligt följande:
q En rondell, cirkulationsplats på korrekt byråkratspråk, byggs i korsningen mellan Backgatan, Bergsgatan och Björkgatan (från Bergviken).
q Två förhöjda busshållplatser byggs enligt flaskhalsmodellen. En norr om Sotargatan och en söder om Östra Malmgatan.
q Dessutom byggs två förhöjda korsningar, en i den mellan Backgatan och Östra Parkgatan.
Avstängningen av Backgatan innebär stora konsekvenser för trafiken.
Buss och brandkår
- Vi har samarbetat med lokaltrafiken och sett till att bussarna kommer fram. Det och att det fungerar för utryckningstrafiken har varit prio etta, säger Ninva Gawriehm, projektledare på tekniska förvaltningen.
Busstrafiken ska ledas från Lulsundsgatan till Rektorsgatan till Östra Parkgatan och Östra Järnvägsesplanaden och sedan ut längst upp på Backgatan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!