Luleåduo satsar på nytt klädmärke

Entreprenören Micke Lindgren och det tidigare skateboardproffset Micke Larsson har lanserat ett nytt klädmärke inom streetwear. Sedan två veckor tillbaka ligger e-handeln uppe och planen är att locka till sig kunder från hela världen.

Kläderna består av ett bassortiment av alldaglig streetwear med balanserad design.

Kläderna består av ett bassortiment av alldaglig streetwear med balanserad design.

Foto: Daniel Holmgren

Norrbottens Affärer/Luleå2019-08-07 12:20

I februari drog Micke Lindgren och Micke Larsson, Luleå, igång satsningen med att ta fram ett helt nytt klädmärke inom streetwear. Varumärket har döpts till Roll Forever och är ett känt begrepp inom skateboardvärlden.

– Namnet är väldigt talande, därför behöver vi inte förklara varurmärket så ingående för målgruppen, utan folk fattar vad det är. Sedan vi startade har många skickat bilder till oss där de sedan tidigare har tatuerat in "roll forever". Det är ett känt begrepp inom skate- och surfkulturen, förklarar Micke Lindgren och fortsätter.

– Det finns till exempel redan hundratusentals hashtags på instagram med rollforever.

För två veckor sedan gick deras e-handelssida online och i höst kommer de att dela ut sponsorpaket med keps, tröja och t-shirt till ett 30-tal microinfluencers runt om i världen.

– Våra största marknader är USA, Sydamerika och Japan, till viss del Tyskland och Frankrike, det är där vi scoutat att vår största marknad finns, säger Micke Lindgren.

Varför föll valet på just streetwear?

– Både jag och Micke har alltid varit intresserade av skateboard. Själv har jag haft mer tid till det under de senaste åren. Nu åker jag så pass mycket skateboard att jag själv är sponsrad av ett amerikanskt märke. Det är kul att få en klapp på axeln på äldre dar. Jag gillar att skatecommunityt är öppet och inkluderande, vart man än befinner sig i världen.

Kläderna består av ett bassortiment av alldaglig streetwear med balanserad design, enligt Micke Lindgren själv.

– Vi har inga sommar- eller vinterkollektioner utan kommer att köra med ett bassortiment över tid. Under hösten kommer det in collaboration-produkter där vi jobbar med konstnärer, grafittimänniskor och olika varumärken som vi vill bli förknippade med.

Har ni något mål när det kommer till omsättningen?

– Inte på det viset, det enda man vet är att marknaden är väldigt stor. Några procent av världens befolkning har det här intresset och det finns många människor som är potentiella köpare. Kollar man på liknande märken i världen så finns det även de som inte åker skateboard eller surfar som gillar stilen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!