Under tre veckor har gymnasieelever fått prova på att jobba som uppfinnare i RISE Interactives Framtidsverkstad. Där har de arbetat med utmaningar kopplade till verkliga problem som deltagande företag velat ha hjälp med.
En grupp fick i uppdrag av Polarbröd att komma på sätt att få bukt på den mängd bröd som slängs varje år. Ungdomarna kom fram till att det främst handlar om attityden hos konsumenten och inte produktens hållbarhet.
– Jag är glad över att vi tackade ja till att vara med i Framtidsverkstad. Ungdomarna har gjort ett mycket bra jobb och gav oss bra tips på hur vi kan jobba med problemet med svinn både nu och i framtiden, säger Cindy Kite, Polarbröds hållbarhetschef och innovationssamordnare.
Med hjälp av bland annat innovativ förpackningsdesign, lärorika spel och smarta digitala lösningar presenterade de för brödföretaget hur konsumenter kan ändra sitt beteende gällande matsvinn.
– Vi fick många fina idéer från gruppen, varav några så bra att vi vill titta vidare på dem. En av dessa idéer var ett brädspel som på ett roligt sätt ska hjälpa barn och vuxna att bättre förstå konsekvenserna av matsvinn. Ett annat förslag (som är mer långsiktigt) är att kylskåp och frysar ska ha smarta funktioner som säger hur mycket mat det finns kvar och hur nära bäst-före-datum matvarorna är, säger Tova Svensson, kommunikationsassistent på Polarbrödsgruppen till Norrbottens Affärer.