Ulla-Karin Barrett, varumärkesstrateg och projektledare på The fan club, har suttit i juryn för bland annat Cannes Lions och Guldägget. I dag besökte hon Ebeneser i Luleå under Norrbotten media week, för att berätta om världens bästa reklam och de senaste trenderna från Cannes.
– Kortsiktigheten har ökat markant och det är förödande. Det ger försäljning i ett ögonblick, men stärker inte det som ger lönsamhet på lång sikt.
Hon menar att om man vill se effekt så handlar varumärkesbyggande om en långsiktig investering.
– Man behöver lägga mer på branding om man ska hålla på lång sikt.
Ulla-Karin Barrett tycker att man behöver prata mer om det kreativa kapitalet och hur man ska använda kreativitet, sitt kunnande och sin talang för att hitta lösningar för kunder.
– Det viktiga när vi förflyttar oss från kortsiktigheten är att kreativiteten har chans att göra skillnad i människors liv. Reklamens roll blir en liten del av många i varumärkesbyggandet framöver.
Ulla-Karin Barrett tipsar om att tänka "people first" – vad behöver människor, vad vill de ha och vilka problem kan du lösa?
– Börja tänk i upplevelser när du ska kommunicera med dina kunder. Hur kan vi addera värde för människor?