Ulla-Karin Barrett tipsar: Så lyckas du med reklam

Upplevelser, kreativitet och människor först – det var några av ledorden när Ulla-Karin Barrett berättade om de senaste trenderna från reklambranschen.

"För att bryta genom bruset måste man ladda sitt varumärke emotionellt", säger Ulla-Karin Barrett.

"För att bryta genom bruset måste man ladda sitt varumärke emotionellt", säger Ulla-Karin Barrett.

Foto: Elin Parmhed

Norrbottens Affärer2020-02-12 14:20

Ulla-Karin Barrett, varumärkesstrateg och projektledare på The fan club, har suttit i juryn för bland annat Cannes Lions och Guldägget. I dag besökte hon Ebeneser i Luleå under Norrbotten media week, för att berätta om världens bästa reklam och de senaste trenderna från Cannes.

– Kortsiktigheten har ökat markant och det är förödande. Det ger försäljning i ett ögonblick, men stärker inte det som ger lönsamhet på lång sikt.

Hon menar att om man vill se effekt så handlar varumärkesbyggande om en långsiktig investering.

– Man behöver lägga mer på branding om man ska hålla på lång sikt.

Ulla-Karin Barrett tycker att man behöver prata mer om det kreativa kapitalet och hur man ska använda kreativitet, sitt kunnande och sin talang för att hitta lösningar för kunder.

– Det viktiga när vi förflyttar oss från kortsiktigheten är att kreativiteten har chans att göra skillnad i människors liv. Reklamens roll blir en liten del av många i varumärkesbyggandet framöver.

Ulla-Karin Barrett tipsar om att tänka "people first" – vad behöver människor, vad vill de ha och vilka problem kan du lösa?

– Börja tänk i upplevelser när du ska kommunicera med dina kunder. Hur kan vi addera värde för människor?

Ulla-Karin Barrett tipsar– tre viktiga faktorer för att driva försäljning:

– Be likable: Få folk att gilla ditt varumärke.

– Be memorable: Få folk att komma ihåg ditt varumärke.

– Excite emotions: Berör känslor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om