Rekryteringsmässa blir digital

"Istället för att ställa in eventet i april väljer vi att ställa om", säger Johanna Grimståhl, projektledare för rekryteringsmässan Hemlängtan i Luleåregionen.

Hemlängtan blir ett digitalt rekryteringsevent. (Arkivbild).

Hemlängtan blir ett digitalt rekryteringsevent. (Arkivbild).

Foto: Viveka Österman

Norrbottens Affärer2020-04-21 16:43

På grund av coronaviruset ställer rekryteringsmässan Hemlängtan om. Vårens event blir inte bara digitalt, utan också öppet för hela Sverige. Dessutom blir det gratis för företagen att deltaga.

– Istället för att ställa in eventet i april väljer vi att ställa om. Vi vill fortsätta bidra till möten mellan människor, även om det nu får ske på nya sätt, säger Johanna Grimståhl, projektledare för Luleåregionen.

Hemlängtan har arrangerats sedan 2016 för att locka arbetssökande och familjer i Stockholmsområdet att flytta till Boden, Kalix, Luleå, Piteå och Älvsbyn.

– Nu gäller det att vi alla hjälps åt, det behövs en riktig kraftsamling för att samhället ska fortsätta gå runt. Ett digitalt Hemlängtan blir vårt strå till stacken där vi samtidigt erbjuder företagen att delta utan kostnad, säger Jörgen Hult, varumärkesansvarig Piteå kommun.

Vårens event i april skulle ha blivit det femte i ordningen. Men blir nu istället ett digitalt event under sista veckan i maj. Då kommer arbetssökande kunna boka möten över videolänk med företag i Luleåregionen som är intresserade av att rekrytera nytt. Något man hoppas ska ge större genomslagskraft och i slutändan fler nya invånare till regionen.

– Vi väljer att se möjligheterna, att omfamna denna nya utmaning när vi inte kan träffas fysiskt. Nu kan vi nå ut till hemvändare och nyfikna i hela Sverige, för att visa allt Luleåregionen har att erbjuda. Vi är superpeppade på att kunna erbjuda denna nya lösning, säger Michaela Strömberg, näringslivsstrateg från Bodens kommun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om