– Många arbetsgivare försöker locka med ekonomisk ersättning och mer ansvar när de rekryterar nya chefer. Men om man ska lyckas ersätta de i genomsnitt 48 chefer som går i pension varje dag med nya engagerande chefer, så måste arbetsgivare börja erbjuda det som faktiskt är viktigt för målgruppen, säger Julia Granström, Employer branding-specialist på Academic work, som ligger bakom undersökningen Young professional attraction index.
I årets undersökning deltog drygt 7000 studenter och akademiker i början av karriären, så kallade young professionals. När de fick rangordna arbetsuppgifter kopplade till chefsrollen, hamnade "skapa teamkänsla" och "leda och fördela arbetet" i topp, medan det som lockade minst var saker som "ekonomisk ersättning" och "mer ansvar".
– Young professionals lockas av att bygga relationer, möjligheten att göra skillnad på arbetsplatsen och i samhället samt de personliga utvecklingsmöjligheter som en chefsroll innebär, säger Julia Granström.
Undersökningen visar att svåra samtal med medarbetare och budgetansvar är exempel på arbetsuppgifter som young professionals helst undviker. Samtidigt ser de chefen som avgörande för att kunna utvecklas.
– En bra chef är enligt young professionals relationsorienterad och personlig, utan att för den sakens skull vara för privat. Chefen skall inte bara vara synlig för sina medarbetare utan också vara närvarande på riktigt. Målgruppen vill även ha löpande feedback och bekräftelse från sin chef, något som 41 procent anger som det absolut viktigaste för att känna sig motiverade att göra det lilla extra på jobbet, säger Julia Granström.