Öljätte visar ölflaska av papp

Norrbottensföretaget Billerud Korsnäs projekt med en ölflaska i papp inleddes redan för flera år sedan. Nu släpper de tillsammans med Carlsberg en prototyp.

Den senaste prototypen av den gröna ölflaskan i papp.

Den senaste prototypen av den gröna ölflaskan i papp.

Foto: Elin Parmhed

Norrbottens Affärer2019-10-11 14:10

"Green fibre bottle" ska bli världens första pappersölflaska. Den första versionen gjordes redan 2013 av danska ecoXpac, som nu ägs av bland annat Billerud Korsnäs. Idag släpper Carlsberg den senaste forskningsprototypen av pappflaskan och den här gången innehåller den också öl.

– Vi arbetar intensivt med förpackningsinnovationer och är nöjda med de framsteg vi har gjort med Green fibre bottle. Även om vi ännu inte har kommit i mål är prototyperna ett viktigt steg mot att förverkliga vår ambition att få ut Green fibre bottle på marknaden. Innovation tar tid och vi kommer fortsätta samarbeta med ledande experter för att övervinna tekniska utmaningar, säger Myriam Shingleton, vice president group development på Carlsberg group.

På insidan av prototypen finns nu en tunn plastfilm som är gjord av återvunnen plast och som gör att flaskan kan uppfylla de standarder som krävs för att få innehålla öl. Men på sikt är målet att hela flaskan ska bli biobaserad.

Samarbetet kring Green fibre bottle inleddes 2015 då Carlsberg, ecoXpac, Billerud Korsnäs och forskare vid Danmarks tekniska universitet gick samman i projektet. Ur detta föddes PABOCO eller Paper bottle company som är joint venture mellan Billerud Korsnäs och förpackningsföretaget Alpla. Till detta ansluter sig nu även jättar som The Coca-Cola company, The Absolut company och L'Oréal.

– Utvecklingen av Green fibre bottle visar att den här typen av innovationer är möjliga när flera parter arbetar tillsammans. Därför är vi mycket glada över att andra likasinnade företag har anslutit sig till PABOCO. Denna typ av partnerskap där alla förenas i en ambition att skapa hållbara innovationer är det bästa sättet att åstadkomma verklig förändring, säger Myriam Shingleton i en kommentar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om