För två år sedan såldes 67 500 elcyklar i Sverige. Året därefter kom elcykelpremien som gjorde att de såldes 103 057 elcyklar under 2017/18. Nu under cykelåret 2018/19, som avslutades den 31 augusti, såldes totalt 86 041 elcyklar vilket motsvarar var sjätte såld cykel i Sverige.
Det visar nya siffror från Cykelbranschen, som samlar Sveriges cykeltillverkare och återförsäljare.
– Årets försäljning visar att intresset för att skaffa sig en elcykel fortsätter att vara stort. På tre år har över en kvarts miljon svenskar skaffat sig en elcykel. Med en återinförd elcykelpremie skulle ännu fler se fördelarna med att börja cykla, säger Joakim Stenberg, vd för Cykelbranschen.
Totalt såldes 521 650 cyklar under cykelåret 2018/19. Det är en minskning med 2,1 procent jämfört med 2017/18. Minskningen är dock mindre än den genomsnittliga försäljningsminskningen i Europa, som ligger på tre procent.
Försäljningen av mountainbikes ökade med 4,9 procent under 2018/2019 jämfört med året innan.
– Intresset för att uppleva naturen med hjälp av cykeln växer. Det blir också fler som deltar i mountainbikelopp som Cykelvasan och Lidingöloppet MTB, säger Joakim Stenberg.
Även försäljningen av cykeltillbehör som lås och belysning ökade.