Klockföretaget från Kiruna satsar på Asien

Klockföretaget startade för knappt ett år sedan – nu har Chantelle vance utsetts till Årets uppstartsföretag. "Vi har på väldigt kort tid lyckats etablera ett väl genomtänkt varumärke", säger vd:n och medgrundaren Henry Salmela.

Ulf Hagselius, varumärkeschef på Chantelle vance.

Ulf Hagselius, varumärkeschef på Chantelle vance.

Foto:

Norrbottens Affärer2020-02-19 10:22

Nyföretagarcentrum Nord utser varje år Årets uppstartsföretag, och årets vinnare offentliggjordes vid Stora styrelsedagen på Ebeneser i går eftermiddag.

Årets utmärkelse går till Kirunaföretaget Chantelle vance AB, som designar och säljer klockor.

Grattis till utmärkelsen! Hur känns det?

– Det är fantastiskt roligt. Vi har på väldigt kort tid lyckats etablera ett väl genomtänkt varumärke. Vi drog igång i januari förra året, och vi har fantastiska medarbetare, utan dem hade vi inte kommit så här långt på så här kort tid. Vi brinner alla för det här, säger Henry Salmela, vd och medgrundare.

Hur startade företaget – var kom idén ifrån?

– Klockintresset har jag alltid haft. Jag började fundera på hur man kan ta fram en kvalitetsprodukt och började skissa på idén om en unisexklocka i november 2018. Sen i slutet av december 2018 bildade jag bolaget och vi satte igång i januari. Det gick fort, och det är det som är vår nyckel. Vi jobbar fort och är inte rädda för att ta i. Det är en lagsport, laget är allt.

Hur många är ni i företaget?

– Just nu det jag som medgrundare. Sen har jag anställt en kille som heter Ulf Hagselius, som jobbar som global varumärkeschef för oss. Han kommer från det schweiziska klockföretaget Swatch group och har varit 23 år i branschen

Är planen att växa och bli fler?

– Inte nu närmsta halvåret i alla fall. Nu ska vi lansera tre nya kollektioner på världens största klockmässa i Basel, Schweiz. Så där kommer vi vara från 30 april till 5 maj, det är nästa grej vi gör.

Vad har ni för mål framåt?

– Vi ska finnas i butiker, mer än vad vi finns nu. Närmast har vi ett samarbete med ett företag i Taiwan och där sätter försäljningen igång i mars. Det är det vi jobbar mot, vi ska utöka distributörsnätverken med butiker, samarbetspartners och givetvis att sälja på vår egen hemsida, säger Henry Salmela.

Motiveringen lyder:

”Här har grundarna på ett mycket framgångsrikt sätt lyckats kombinera skandinavisk design och schweizisk kvalitet med ett genomtänkt varumärkesarbete. Ett offensivt uppstartsföretag som kommit långt på kort tid och med ännu större potential framför sig.”

Utmärkelsen Årets uppstartsföretag tilldelas företagare som:

- Äger och driver ett nytt företag med goda framtidsutsikter

- Är modig - vågar sats/utmana/testa nytt

- Är driftig och öppnar för samverkan

- Driver ett hållbart

- Har deltagit i Nyföretagarcentrums Nords aktiviteter

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om