Årets hållbarhetspris delas ut till det företag eller den verksamhet som arbetar strategiskt för hållbarhet och som visar handlingskraft i det konkreta genomförandet.
– Vi tittar på många olika aspekter av hållbarhet till just det här priset, och försöker belysa dem så bra som möjligt för att se till att vi väljer en riktigt bra vinnare, säger Helge Nilsson, Ikea, som leder juryns arbete.
Begreppet hållbarhet syftar i det här fallet till såväl miljö, som social hållbarhet och mångfalds- och jämlikhetsfrågor.
När Helge Nilsson och Ikea den 18 oktober delar ut priset är det för andra gången i ordningen.
– Det känns roligt för hållbarhet är en jätteviktig fråga för oss på Ikea på många sätt och har varit det länge, och vi ser fantastiskt mycket fram emot att få dela ut priset under Luleå Business Awards galakväll, säger Helge Nilsson.
Varför är det så viktigt för Ikea att stå bakom just det här priset?
– Hållbarhet handlar för oss om möjligheten att få vara i världen med det vi håller på med under lång tid – ambitionen är ju att vi ska kunna göra det för evigt – och då måste man ju hålla hårt i alla resurser och hantera dem så bra som möjligt. För oss som företag går det tillbaka till rötterna i den småländska landsbygden där resurserna var så knappa att man var tvungen att vända och vrida på dem och se om de kunde vara någonting mer eller kunde göras någonting mer av.
Hur har juryarbetet gått hittills?
– Vi har fått in ett antal nomineringar från allmänheten, vi har granskat dem och vi har varit på ett antal företagsbesök. Så vi jobbar just nu med att få fram de nominerade slutkandidaterna, säger Helge Nilsson.