Hon leder företaget från andra sidan jorden

Det skiljer 50 grader och tio timmar mellan henne och kollegorna. Vd:n Cecilia Hjelte befinner sig just nu i Australien och leder företaget Ericson & Hjelte AB på distans.

Cecilia Hjelte, vd Ericson & Hjeklte AB, bor just nu i Australien där hon leder företaget på distans. "Du kan inte vara fysiskt där varje dag och det ställer krav på ett ledarskap som bygger på tydlighet, tillit och att skapa bra relationer", säger hon.

Cecilia Hjelte, vd Ericson & Hjeklte AB, bor just nu i Australien där hon leder företaget på distans. "Du kan inte vara fysiskt där varje dag och det ställer krav på ett ledarskap som bygger på tydlighet, tillit och att skapa bra relationer", säger hon.

Foto: Privat

Norrbottens Affärer2020-03-13 07:00

Sedan i julas bor Cecilia Hjelte med familj på en fårfarm utanför Nhill, en ort med omkring 2000 invånare mellan Melbourne och Adelaide i södra Australien.

– Min man Glenn är australiensare och vi har bott här i några svängar förut, men det var många år sedan sist. Nu tyckte vi att det var dags att göra en utflykt, både för vår del och för att barnen ska få vara i sin andra hemkultur.

Under nästan ett halvår provar hon på hur det är att leda Ericson & Hjelte på distans. En för henne helt ny erfarenhet, men något hon ser är vanligt bland företag i Norrbotten.

– Vi har många kunder som har sina medarbetare på distans, om än inte så långt som till Australien. Det är många som utgår från Luleå med medarbetare i Jokkmokk, Sundsvall och Stockholm. Du kan inte vara fysiskt där varje dag och det ställer krav på ett ledarskap som bygger på tydlighet, tillit och att skapa bra relationer.

Den regelbundna kontakten blir än mer nödvändig när man inte ses, menar Cecilia Hjelte.

– Den kontakten behöver inte alltid vara så uppgiftstinriktad, utan det är lika viktigt att höra av sig och kolla läget, ungefär som om man springer på varandra på fikarasten. Att komma ihåg att göra det när man finns på distans är viktigt, för att bygga den här relationen, säger hon och fortsätter:

– Det är mindre ledarskap som handlar om att tala om, utan mer om att lyssna in och våga fråga vidare. Till exempel om jag hör en tveksamhet i rösten på en medarbetare så försöker jag fråga, hur blev det här för dig?

En av utmaningarna har varit att inse att hon inte kan ordna allt praktiskt själv och att det är nödvändigt att delegera. Det kan handla om enkla saker, som att be någon skriva ut och posta ett brev. En annan omställning är tidsskillnaden, som gör att Cecilia Hjelte jobbar mycket kväll.

– Jag försöker börja efter lunch, så att förmiddagarna är lediga. Det tycker jag funkar bra. Jag skickar iväg barnen med skolbussen och är ledig några timmar då jag läser en bok, tränar, städar och håller kontakten med vänner.

Cecilia Hjelte tycker det är viktigt att dela med sig av sin vardag till kollegorna, och tipsar om att skicka bilder från de olika kontoren för att visa hur man har det där man är. Tekniken är också a och o för att kommunikationen ska fungera.

– Det gäller att man är sampratad om tekniken och har testat den, så man inte ska köra skarpa möten och så funkar det inte, säger Cecilia Hjelte.

Ett annat tips är att tydliggöra varför företaget finns till och vad man ska åstadkomma.

– Tydligheten är viktigt alla gånger i ett ledarskap, men extra viktigt nu eftersom det finns så stort utrymme för missförstånd. Sammanfatta i slutet av ett möte, vem tar det vidare, på vilket sätt gör vi det och vad har man för beslutsutrymme, säger Cecilia Hjelte.

Hur utvecklas du som ledare av att leda på distans?

– Jag kommer att bli ännu bättre på att delegera. Jag tror även att vi får bättre rutiner för uppföljning. Sen tror jag framförallt att jag får otroligt mycket erfarenhet som vi kan ha med oss till våra kunder som har team på distans, det är den allra största vinsten.

Cecilias bästa tips:

Hör av dig och kolla läget, som att prata på fikarasten

Lyssna in och fråga vidare

Dela med dig av din vardag till kollegorna

Var tydlig

Se till att tekniken fungerar - testa den innan

Delegera - du kan inte ordna allt praktiskt själv

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om