Hamburgerkedjan storsatsar på ny innovation

I dag lanserar Max en egenutvecklad burgare baserad på växtbaserat protein - Delifresh plant beef.

Foto: Max Burgers

Norrbottens Affärer2019-05-23 08:08

Burgaren ska, enligt hamburgerkedjan, se ut och smaka som kött, men är gjord på växtbaserat protein.

Hamburgaren kommer att serveras i samtliga nordiska restauranger. Satsningen innebär ett steg framåt för kedjans arbete med att minska sin klimatpåverkan.

Max har som mål att 50 procent av sålda måltider år 2022 ska vara annat än rött kött. I dag ligger försäljningen på närmare 40 procent.

– Jag har provat alla kända produkter världen över i den här kategorin, Max delifresh plant beef är best in class. Framtidens protein är på gång, och det bästa är framtaget här i Sverige av oss. Vårt mål är att alla köttätare ska känna att de fortfarande kan äta en grymt god ”köttburgare” utan att det faktiskt är kött, säger Claes Petersson, vice vd och innovations- och utvecklingschef på Max burgers.

– Arbetet med att kunna erbjuda våra gäster ett växtbaserat köttsubstitut inleddes i samband med att vi lanserade första delen av Green-familjen i januari 2016. Vi påbörjade jakten efter ett alternativ som skulle passa för Max meny, men märkte snart att ingen av produkterna uppfyllde våra hårda krav på riktigt god smak. Därför bestämde vi oss för att utveckla en egen växtbaserad burgare för köttälskare – nu är vi äntligen i mål, berättar Jonas Mårtensson, chefskock på Max burgers.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!