Giganterna i samarbete: "Redo för nästa etapp"

Kan mer last i fordon minska kostnaderna och koldioxidutsläppen? Det menar Sveaskog och Volvo lastvagnar som inlett ett samarbete i frågan.

Henrik Engman, inköp transport Sveaskog, och Lennart Cider, projektledare Volvo Lastvagnar.

Henrik Engman, inköp transport Sveaskog, och Lennart Cider, projektledare Volvo Lastvagnar.

Foto: Sveaskog / Anders Westerberg

Norrbottens Affärer2019-11-18 13:21

Just nu utför de båda parterna tester för att möjliggöra timmertransporter på upp till 90 ton från skogen till lastterminal.

Med mer last i fordonen så ökas effektiviteten. Dessutom sänks kostnaderna och upp till 20 procent av koldioxidutsläppen minskas.

Sveaskog och Volvo lastvagnar fått tillstånd av Transportstyrelsen att bedriva konfigurationstester med HCT-ekipage med last upp till 90 ton från Överkalix och från hamnen i Haraholmen till Smurfit-Kappas industriområde i Piteå.

– Att minska utsläppen från timmertransporterna är en viktig fråga för oss på Sveaskog. Eftersom tåg inte är ett alternativt överallt kan HCT-ekipage vara ett bra alternativ. Med ett ekipage med fler hjulaxlar som kan ta mer timmer kan tre ekipage lasta lika mycket som fyra ekipage av mindre modell, det minskar utsläppen per transporterat ton, säger Henrik Engman, inköpsansvarig för transporter på Sveaskog.

Så kallade HCT-ekipage (High Capacity Transport) innebär mer hållbara timmertransporter och kan fungera som ett komplement till ökad godstransport på tåg.

Genom att transportera mer volym per ekipage minskas också bränsleförbrukningen, vilket bidrar till att kostnaderna för åkerierna minskar. HCT-ekipage kan även stärka svensk åkerinäring och framför allt den norrländska skogsindustrin, som brottas med långa avstånd till sågverk, massapappersbruk och kunder.

– Vi på Volvo lastvagnar ser med tillförsikt fram emot detta samarbete. Vi har under tio år arbetat med att studera och testa HCT-ekipage upp till 90 ton vid landsvägskörning mellan Överkalix och Piteå, och nu är vi redo för nästa etapp. För oss är det viktigt att samarbeta med olika aktörer för att utforma så effektiva transportlösningar som möjligt, säger Lena Larsson, projektledare på Volvo lastvagnar.

Fakta

Idag får cirka 11 procent, 1 180 mil, av det statliga vägnätet trafikeras av transporter upp till och med 74 tons bruttovikt och nuvarande maxlängd om 25,25 meter. Sveaskog är Sveriges största enskilda väghållare med ansvar för mer än 4 300 mil väg där varje kilometer är godkänd för 74-tonsekipage.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!