Fler resenärer och ökad punktlighet

Bra resultat för Norrtåg – under april sattes nya rekord på Botniabanan, med en total punktlighet på 98 procent.

"Vi fortsätter i varje fall att jobba hårt för att leverera så hög kvalitet som möjligt", säger Dag Lokrantz.

"Vi fortsätter i varje fall att jobba hårt för att leverera så hög kvalitet som möjligt", säger Dag Lokrantz.

Foto: Anna Isaksson

NORRBOTTENS AFFÄRER2019-05-06 14:28

Norrtågs operatör Vy arbetar både strategiskt och uthålligt med att förbättra såväl punktlighet som regularitet. Vy Tåg tror att den fina statistiken är resultat av ett förbättrat fordonsunderhåll och fordonsplanering.

– Hela bolaget vet att punktligheten är superviktig för att få nöjda resenärer. Här har medarbetarna gjort ett fantastiskt jobb. Vi har också haft ett nära samarbete med Trafikverket för att få vissa punkter åtgärdade, exempelvis problemen med en del av deras växlar. Man kan säga att det har gått som på räls på sträckan mellan Umeå och Sundsvall i april, säger Dag Lokrantz är vd på Vy Tåg i ett pressmeddelande.

Dagens siffror är bland de bästa sedan Norrtåg startade 2010. All trafik inom Norrtåg har ökat med 15 procent under årets fyra första månader.

Detta beror till stor del på den stabila trafiken med relativt få försenade och inställda tåg vilket gör att resenärerna får ökat förtroende för tågtrafiken.

– Dessutom har människors intresse för hållbart resande fullkomligen exploderat de senaste månaderna. Fler och fler vill resa bekvämt och klimatsmart.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om