Satsningen är en del av livsmedelsföretaget Icas satsning för att öka produktionen av svensk mat. Den nya osten är de första storskaliga alternativet till den cypriotiska halloumin och Ica räknar med att sälja 350 ton årligen.
– Att Ica tillsammans med de norrländska bönderna kan lansera ett svenskt alternativ till halloumi är ett viktigt bidrag för att visa på möjligheterna med förädling av svensk råvara. I en tid av oro för folkhälsoutmaningar och miljöproblem känns det viktigt att ytterligare investera i de svenska bönderna, som är ledande inom klimat och miljö, säger Anders Svensson, vd Ica Sverige.
Halloumin har vuxit i popularitet och det finns idag flera svenska varianter. Men för att ta upp konkurrensen har Ica letat efter en större aktör att samarbeta med för att få till volymer och bra pris.
– Det har känts viktigt för oss att kunna erbjuda ett alternativ som inte bara smakar gott, utan också känns bra i magen ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Anders Svensson.
Samarbetet med Ica innebär att Norrmejerier stärker sin betalningsförmåga till de norrländska mjölkbönderna.
– På Norrmejerier är vi stolta över vårt Norrland och att med den här satsningen kunna erbjuda människor över hela landet en del av det norrländska mathantverket och samtidigt stärka den norrländska mjölkproduktionen gör oss väldigt glada, säger Anders Fredriksson, vd Norrmejerier.
Produktionen av den nya osten kommer att ske vid Norrmejeriers mejeri i Umeå, något som också innebär en investering i en ny ysteri- och förädlingsanläggning.