Vy tåg efter gruvbolagens utspel: "Nattågen ska köras"

Vy är inte beredda att stoppa nattågen för att släppa fram malmtåg, men operatören förstår önskemålen från gruvbolagen. "Vi ser ju att det är en viktig näring att köra persontåg här och vi har för avsikt att fortsätta med det", säger Vys affärschef Petter Östmark.

En konsekvens av urspårningarna på Malmbanan är att Vy tåg inte kunnat köra nattågen med resenärer hela vägen till Narvik. Denna begränsning pågår fram till Trafikverket kunnat besiktiga järnvägen ordentligt.

En konsekvens av urspårningarna på Malmbanan är att Vy tåg inte kunnat köra nattågen med resenärer hela vägen till Narvik. Denna begränsning pågår fram till Trafikverket kunnat besiktiga järnvägen ordentligt.

Foto: Vy Tåg

Norrbotten2024-04-12 05:00

Nyheten i korthet

  • Vy Tåg nobbar förslaget från gruvbolagen LKAB och Kaunis Iron om att pausa all persontågstrafik på Malmbanan.
  • Vy Tågs affärschef, Petter Östmark, framhåller att persontågen är en viktig samhällsnytta och företaget har för avsikt att fortsätta köra dem.
  • Att stoppa persontågen är inte Trafikverkets uppdrag. Det måste lösas i förhandling mellan operatörerna eller genom att regeringen ger Trafikverket ett nytt uppdrag.

Både LKAB och Kaunis Iron har lyft alternativet att pausa all persontågstrafik på Malmbanan tills dess att järnvägen fått högre kapacitet och är i bättre skick. Vy tågs affärschef Petter Östmark förstår bolagens inställning, men framhärdar att persontågen är en viktig samhällsnytta.

– Vi kommer att göra allt som står i vår makt att köra tågen fram till vårt avtal går ut, säger Östmark.

Att minska persontågen längs Malmbanan har varit en fråga under diskussion sedan Jan Moströms utspel i en debattartikel i DI förra året. Då på grund av den ansträngda period med banarbete som pågår fram till 2030. Frågan aktualiserades igen efter vinterns urspårningar och Kaunis Iron anslöt sig till slutsatsen att godståg bör prioriteras över persontåg på sträckan.

Exakt hur persontågtrafiken skulle minskas i praktiken är inte helt klarlagt. Trafikverkets direktör för Norra regionen Helena Eriksson har sagt till DN att det inte är deras uppdrag. Trafikverkets uppdrag är att se till att alla operatörer får plats på en sträcka och fördelar tåglägen utifrån det. De tåg som Vy kör under 2024 planerades redan under förra året.

– Vi ser att vi kommer att använda de tåglägen vi har efter bästa möjliga förmåga.

Förutsättningarna försämrades för all trafik på Malmbanan efter urspårningarna och persontåg är inte tillåtna mellan Björkliden-Narvik just nu på grund av att Trafikverket inte kan genomföra besiktning av banan förrän snön smält.

undefined
8 mars skrev Kaunis irons vd Klas Dagertun ett öppet brev till regeringen, som fick stor medial uppmärksamhet, där han beskrev det allvarliga läget på Malmbanan och krävde åtgärder från regeringen. Dagertun hade ett flertal konkreta förslag för att förbättra situationen. Ett av dem var att persontrafiken och viss godstrafik skulle kunna gå längs vägarna istället.

Petter Östmark säger att han har förståelse för gruvbolagens utspel.

– Vi förstår ju att det finns stora behov från deras sida, men vi ser ju att det är en viktig näring att köra persontåg här och vi har för avsikt att fortsätta med det. Tyvärr med de begränsningar som är, men vi vill göra det vi kan för att möjliggöra tågtrafik i regionen, säger han.

– För vår del ser vi att det är jätteviktigt att det finns persontrafik i den här regionen och att den har en viktig samhällsnytta. Både för invånare som ska till och från platser och för turistnäringen.

Vy har avtal med Trafikverket att köra nattågen Stockholm-Narvik till 14 december. En ny operatör upphandlas just nu. Petter Östmark vill inte kommentera om de sitter i förhandling med Trafikverket. En ny nattågsoperatör ska vara klar i mitten av sommaren, enligt Trafikverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!