Tågstrul båda vägarna och ingen information

Tågförseningar och inställda tåg drabbade nyligen resenären Annette Karlsson, så det blev mardrömsscenarion på både dit- och hemresan mellan Luleå och Göteborg.

Tågbolaget Vy kritiseras av en resenär för strul och bristande information.

Tågbolaget Vy kritiseras av en resenär för strul och bristande information.

Foto: Viktoria Berglund

Norrbotten2022-04-04 10:00

Anette Karlsson, Norrfjärden, skulle åka på ett fyra dagars seminarium som ingår i hennes utbildning till equiopat i närheten av Göteborg.

Redan på resan ner den 26 mars började det strula. Tåget var försenat så att hon inte skulle hinna med anslutande tåg från Stockholm till Göteborg. Dessutom var det en miss med tidsomställnignen till sommartid, så när det stod 9.25 som ankomsttid på biljetten var klockan 10.25. 

 – Tågpersonalen på Vy ansåg att det borde varit Trafikverkets uppgift. Jag missade avgången från Stockholm och kom inte fram till Vy:s kundcenter då det var timslånga telefonköer. Det tåg Vy hade bokat om mig på var ett senare tåg. Det hade inte fungerat att anlända nästan vid midnatt till Göteborg, då jag skulle vidare 13 mil söder om Göteborg.

Anette löste det genom att själv boka och "hålla" sista lediga plats på ett tidigare tåg så att Vy kunde boka in henne där.

När det sedan var dags för hemresan, mot Luleå via Stockholm, kom Anette till Centralstationen och upptäckte då att SJ-tåget 17.25 till Stockholm, var inställt. Hon hade inte fått någon information från Vy och inte heller från SJ, varken sms eller mejl.

– Telefonkön till Vy:s kundecenter var även denna gång grotesk. När de svarade fick jag veta att Vy inte kan boka om biljetten, eftersom sträckan körs av SJ, detta trots att resan var bokad hos Vy. Jag ringde SJ och ifrågasatte att jag varken blivit informerad ombokad på ett annat tåg. SJ svarade att de inte hade mina kontaktuppgifter och jag blev hänvisad att ringa tillbaka till Vy.

– Ingen ville ta ansvar. Efter att ha bollats mellan bolagen bokade slutligen Vy en biljett med nattåget till Umeå kl 22.39.

För att överhuvudtaget hinna till Vy-tåget som skulle avgå från Stockholm beslöt Anette sig för att boka och själv betala en tågresa med Flixtrain. Sedan var det var nära att hon inte hann med, för Flixtrain var också försenat!

Resan till Umeå blev också försenad och den buss, i ordinarie linjetrafik Umeå-Luleå, var fullbelagd så det blev till att vänta, än en gång, för Anette.

Annette Karlsson är kritisk till att Vy tåg inte informerar om förändringar och inte vill ta ansvar för merkostnader som blir när man inte kommer fram. Cirka ett dygns väntetid blev det under denna resa.

– Jag känner mig otrygg och vet inte om jag vågar boka mina studieresor med tåg framöver, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!