"Vi ska ha tåg som fungerar"

Problemen med inställda tåg och tekniska problem stod på dagordningen när Norrtågs styrelse möttes på onsdagskvällen.
- Styrelsen är överens om att vi nog inte riktigt fått vad vi beställt, säger Kenneth Backgård, sjukvårdspartist i styrelsen.

Foto:

Norrbotten2013-01-16 19:58

På mötet fanns även tågtillverkaren Alstoms nordiske vd, som enligt Backgård, insett att det helt klart är problem med tågen. Att det finns tekniska problem.

- Det Alstom levererat uppfyller inte kravspecifikationen, säger Backgård.

Bland de problem som finns är att hjulen inte håller sig som det var tänkt, utan måste svarvas om gång på gång.

Dessutom är toalettlösningen under all kritik, då de fryser på grund av att avluftningen sker nere under tågen.

- De fryser jättefort. De jobbar på att få upp ventilen, säger Backgård som tillägger att husbyggen i Sverige sedan länge har avluftningen upptill.

För toaletterna tittas även på en mer långsiktig lösning.

Alstom ska också ha tillsatt extra personal som ska finnas tillhands för att lösa problemen.

- Våra krav står kvar, vi ska ha tåg som fungerar i norrbottniskt klimat. Vi har förhoppningar om att de ska lösa problemen, säger Kenneth Backgård som också påpekar att det är Botniatåg som driver trafiken.

På styrelsemötet deltog även representanter för AB Transito som upphandlade tågen.

NSD har tidigare berättat att Norrtågs tekniske chef Olle Tiderman utesluter byte av tåg. Dels på grund av att hyresavtalen är långa och dels för att tågen har klart mest fel och brister när de är nya.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om