Vi har tidigare berättat om IVPA-avtalet, i väntan på ambulans, som innebär att räddningstjänsten kan rycka ut snabbt när det inte finns någon ambulans tillgänglig. Avtalet upphörde den 1 oktober och om det inte tecknas en ny överenskommelse innan årsskiftet hotar nu räddningstjänsten med att sluta åka på hjärtstoppslarm.
Räddningstjänsterna anser att IVPA-avtalet hänger ihop med ett annat avtal, räddning i terräng och räddning i skärgård. Dessa avtal innebär att räddningstjänsterna ska hjälpa sjukvårdspersonal att ta sig fram till patienter som befinner sig i "väglöst land". Det kan handla om transport på skoter, fyrhjuling eller via båt. Regionen saknar egen utrustning för att ta sig till patienter, räddningstjänsterna bistår mot faktura.
– Vi har försökt sätta ner foten och sagt att det måste bli ordning på det här paketet med IVPA och räddning i terräng. Deadline är satt till den 31 december, säger Mikael Andersson, räddningschef på räddningstjänsten i Luleå, om förhandlingarna med regionen.
Mikael Andersson ger ett exempel på varför de anser att de här avtalen är så nära kopplade till varandra.
– Som ett exempel säger vi att en deltidskår skulle åka ut när en person har fått problem med hjärtat när de åkt längdskidor och ligger ute någonstans. Då ska vi utan ett IVPA-avtal åka ut dit och vänta 30–40 minuter på att det ska komma en ambulans. När ambulansen väl har kommit så lastar vi ambulanspersonalen på en skoter och så kör vi ut ambulanspersonalen till den då döde personen.
Andersson menar att det inte är någon idé att räddningstjänsten rycker ut före ambulanspersonalen – om de inte har rätt att utföra livräddande insatser (i väntan på ambulans).
– Vi är under pågående förhandling och vill att dialogen förs vid förhandlingsbordet och inte i media, skriver Moa Bjerner, divisionschef på regionen i ett sms.
Inte heller regionrådet Camilla Friberg (S) vill kommentera frågan.
– Det här är en fråga som gäller verksamheten och vi vill inte kommentera under pågående förhandling, säger hon.