Vd:n: "Vi måste alla steppa upp oss"

En katastrofutredning har inletts hos Norrtåg. Resenärerna har tappat förtroendet. En gång för alla vill man nu komma tillrätta med problemen som tog sig extrema uttryck under den gångna vintern.

Satsningen för Norrtåg för 10 år sedan gjordes för att underlätta för resenärer att transportera sig i länet men också i tågsystemet som Norrtåg länkar ihop genom de andra regionerna som är med i förbundet.

Satsningen för Norrtåg för 10 år sedan gjordes för att underlätta för resenärer att transportera sig i länet men också i tågsystemet som Norrtåg länkar ihop genom de andra regionerna som är med i förbundet.

Foto: Maria Dahlgren

Norrbotten2018-05-24 05:00

Efter att i flera år ha brottats med problem ställdes allt till sin spets i vintras - då kaoset var ett faktum. Tåg som stoppade i timmar, tidtabeller som inte hölls och resultatet - upprörda och desperata resenärer. Förtroendet för Norrtåg törnade rejält.

– Det känns som att vi hade en väldigt bra utveckling av Norrtåg med ett ökat resande, väldigt bra punktlighet, regulariteten gick käpprätt upp. Alltså väldigt fina siffror. Så får vi en så här ruggig vinter, säger Maria Höglander, Norrtågs vd.

– Vi har ägnat väldigt mycket tid åt att åka runt och träffa både kommuner och näringsliven runt om i regionen. Vi har mött stora delar av samhället som är drabbade. Vi förklarar och berättar vad det är vi ser och vad det är vi gör, säger Maria Höglander.

Finns det förståelse upplever du?

– Ofta vill man se en ensam syndabock. Men i själva verket är det väldigt många som har del i att det är inte fungerar som det ska och systemet blir inte bättre än den svagaste länken, säger Höglander.

Förbättringar görs. Man bygger till, och stärker fronten på tågen, så att skadorna begränsas vid viltpåkörningar. Norrtåg har dessutom satsat på att bygga ut servicesystemet med underhåll- och avisningsstationer. Men fler satsningar krävs.

– Kapaciteten räcker ändå inte till. Ett annat problem i vinter har varit att operatören inte fått fram bussersättning i tillräcklig omfattning, säger Maria Höglander.

Problem har ju funnits även tidigare år. Är det undermåliga tåg som ni beställt?

– Det pågår hela tiden en utveckling men det finns definitivt inga dåliga tåg. Inget tåg kan agera plog. När man inte fått bort snön i tillräcklig omfattning från spåren, som är Trafikverkets ansvar, då agerar våra tåg plog. Till slut så "köttar" det bara igen där under.

Det blir ju resenärerna som drabbas när tågtrafiken inte fungerar. Hur ser du på det?

– Naturligtvis är det resenärerna som lider allra mest. Det är ju det mest smärtsamma i det här. Att man tappar tilltron, säger Höglander.

– Vi måste alla steppa upp oss. Alla parter. Tågkompaniet som operatör, vi (Norrtåg) som beställare och Trafikverket, för att klara av det bättre nästa gång det blir riktig vinter. För man har faktiskt rätt att kräva det som resenär, säger Maria Höglander.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om