Enligt en enkätundersökning från Nationella Snöskoterrådet tror var tredje snöskoterförare felaktigt att skoterkörning omfattas av allemansrätten. Detta innebär att det inte är självklart att man får färdas på någon annans mark. Erik Larsson ordförande i Vitådalens Skoterklubb tror att de som inte har koll på reglerna är de som inte innehar förarbevis.
– Alla med förarbevis vet ju om det och under våra utbildningar så poängterar vi allemansrätten samt vart du får köra skotern, säger han.
Han upplever dock inte att det finns en brist på kunskap i den egna klubben.
– Jag kan väl tänka mig att det mer de som kör i kusten eller fjällen. De som bor och kör på samma ställe vet nog vad som gäller men sedan tycker de kanske att skoterkörning borde ses som allmän rätt, säger Erik Larsson.
Hur kan man öka kunskapen?
– Det är genom fler upplysningar men det är svårt att nå ut, de som kör kanske inte läser det eller så struntar dem i det. Men vi utbildar några tusen varje år så förhoppningsvis bidrar det till en ökad kunskap. Sedan är det var och ens skyldighet att själva ta reda på vad som gäller som med alla fordon, säger Erik Larsson
Enligt terrängkörningslagen är det inte tillåtet att köra snöskoter där det finns en risk att skog eller jordbruk kan komma till skada. När det gäller skogsmark är det främst plant- och ungskog som omfattas där platser där träden sticker upp mindre är två meter över snön är det förbjudet att köra.
Magnus Norberg, ägandeexpert på Lantbrukarnas Riksförbund menar att om man som markägare ska polisanmäla om man får sin mark skadad.
– Det är ett brott mot terrängkörningslagen och bör polisanmälas. Även om det kan vara svårt att bevisa vem som kört är det viktigt att visa att brotten finns och ge underrättelseinformation som kan hjälpa polisen i framtiden. På det sättet kan resurserna användas där de behövs, säger han på Lantbrukarnas Riksförbunds hemsida.
Totalt deltog 2065 skoterförare i Nationella Snöskoterrådets enkätundersökning.