Utsläppen ökar på Norrbottens vägar

Lastbilarna släpper ut mer koldioxid, trots att transporternas längd bara ökat marginellt. "Vi behöver snabba på omställningen till biodrivmedel", säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på Sekab.

Norrbottens lastbilar släppte ut 11 000 ton mer koldioxid förra året jämfört med 2017.

Norrbottens lastbilar släppte ut 11 000 ton mer koldioxid förra året jämfört med 2017.

Foto: Hasse Holmberg / TT

Norrbotten2019-04-24 20:12

Under 2018 gick koldioxidutsläppen från Norrbottens tunga lastbilar upp med 5,4 procent medan fordonen kördes mindre än en procent längre jämfört med året innan. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab hänvisar till statistik om utsläpp och körsträckor från Trafikverket och Trafikanalys och hävdar att utsläppsökningen beror på att fler gått tillbaka från biodrivmedel till fossil diesel.

– Fungerande transporter är helt nödvändiga för ett fungerande samhälle, men transporternas klimatpåverkan måste minska. Förra årets utveckling är därför katastrofal, vi behöver snabba på omställningen till biodrivmedel om vi ska ha en chans att nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta 2030, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på Sekab.

Ökningen på 11 000 ton koldioxid motsvarar nästan 4 800 flygresor tur och retur Stockholm-New York.

Moderna lastbilar har effektivare motorer och använder mindre bränsle. Andelen förnybart i tankarna har också ökat stadigt de senaste åren, men de allra flesta lastbilarna körs fortfarande på fossil diesel och bensin.

Sekab hävdar att tankning med etanolbränsle framställt på restprodukter från skogen och jordbruket istället skulle minska utsläppen med nästan 90 procent. eller 90 000 ton bara i Norrbotten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om