Unik läsk från Norrbotten ska erövra världen

Nyckelbryggerier gör sin egen version av Norrlands guld.Men det handlar inte om öl – utan en läsk gjord enbart på hjortron.En hjortrongranat.– Det finns inga kvar. Efterfrågan har varit enorm, säger Lars-Olov Johansson, produktionschef.

Efterfrågad. Nyckelbryggeriet har aldrig haft så stort intresse kring en produkt som den nyligen lanserade hjortronläsken.

Efterfrågad. Nyckelbryggeriet har aldrig haft så stort intresse kring en produkt som den nyligen lanserade hjortronläsken.

Foto: Bilden är ett montage

Norrbotten2017-02-01 18:35

Nyckelbryggerier är ursprungligen ett bryggeri från Luleå men i och med nytt ägande har verksamheten flyttat till lokaler i Älvsbyn där bryggeriet i första hand producerar olika bär- och fruktdrycker samt must, läsk och cider. Den som kan sin ölhistoria vet att Nyckelbryggerier också är känt för öl och ölproduktionen håller åter på att startas upp. Under hösten 2017 lär ölen vara klar för leverans.

Men den senaste snackisen är den läsk som företaget tagit fram tillsammans med Marc Strömberg, designer och kreatör från Umeå. Strömberg har tidigare gjort en logga med ett hjortron som fick namnet Hjortrongranat och han har nu spunnit vidare på temat, läskälskare som han är, och tillsammans med Nyckelbryggerier lanserat en läsk baserad på bäret som förknippas så starkt med Norrland. Kalix sylt bereder den hjortronjuice som används.

Läsken producerades i en mindre laddning och det sa bara svisch. Hypen blev enorm.

– Det var 3 000 flaskor och de var sålda redan när de lämnade tappen. 99 procent har sålts i Umeå där Marc bor, säger Lars-Olov Johansson och tillägger att Nyckelbryggerier aldrig någonsin fått så många förfrågningar efter en produkt.

Några få Stockholmsbutiker som specialiserat sig på läsk har även haft den nya drycken till salu.

Inom kort ska Nyckelbryggerier träffa Marc Strömberg för att dra upp planerna för framtiden. För allt talar för att det blir en framtid för drycken med den norrländska smaken.

– Ja, det har varit ett sådant intresse. Det finns inte en liknande produkt i dag, säger Lars-Olov Johansson.

Hjortrongranat sägs vara världens första hjortronläsk.

Utöver en hög procent av hjortron är det bara socker och Älvsbyvatten i drycken som till nästa laddning förfinats i smaken.

– Den blir lite mindre söt än den första och då måste jag säga att den är ljuvlig, en fantastisk smak.

Hjortron är ingen billig råvara och läskens pris blir därefter.

Enligt Lars-Olov Johansson så är detta en premiumprodukt och då landar priset på cirka 30 kronor för en flaska. Om Nyckelbryggerier beslutar sig för att läsken ska ingå i deras vanliga produktion så ökar tillverkningen från den första laddningen på 3 000 flaskor till hela 100 000.

Lars-Olov Johansson tror att läsken har stora möjligheter att bli en storsäljare och att den även kan slå utomlands just för exklusiviteten samt svårigheten att få tag på råvaran.

Upphovsmannen verkar helt klart vara inne på samma linje.

Till VK sade Marc Strömberg följande när läsken lanserades vid årsskiftet:

– Ambitionen är att den ska bli världens största läsk. Nu sprids den i Umeå, sedan i resten av Sverige, och förhoppningsvis kan den ta sig över till USA snart via kontakter jag har. Tanken är att jag ska göra den så stor det bara går.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!