Turistbranschen: Norrskenet drar in pengar

Fullbokat. Tidigare var det en outnyttjad turistattraktion, men nu vittnar branschen om att norrskensturismen bara blir viktigare och viktigare.

GRÖNT GULD. Norrskenet är den största anledningen till turistnäringens tillväxt på vintern.

GRÖNT GULD. Norrskenet är den största anledningen till turistnäringens tillväxt på vintern.

Foto: Peter Rosén

Norrbotten2015-09-11 18:11

Fler turister än någonsin tidigare reser över jordklotet till Abisko. Vintersäsongen har gått om sommarsäsongen i popularitet vid Svenska Turistföreningens turiststation. Och norrskensturismen är bärande, berättar Helena Runeberg, platschef vid STF Abisko.

– Vi har i princip fullbokat i vinter för norrskenet, säger hon.

Redan nu finns det japanska turister på plats.

– De fick se norrskenet igår. Jag undrade vad som hände för helt plötsligt utbröt det ett stort jubel vid stugorna.

Abisko är ofta molnfritt på grund av naturliga förutsättningar med fjället Nuolja som håller bort molnen. Men det finns en annan tydlig anledning till den nya turismen som fått fäste de senaste åren. Den världsledande resehandboken Lonely Planet listade Abisko som världens mest upplysande upplevelse och norrskenssäkrast i världen.

– Turismen är ju en produkt utav ett långt arbete under många år. Man har försök tidigare men inte riktigt lyckats. Men när en sten börjar rulla så brukar det gå riktigt fort. Det gör den nu men det har inte varit en quick-fix, säger Helena Runeberg.

Det finns pengar att tjäna på norrskensturismen.

– Den är livsviktig. Den innebär att vi kan ha öppet året runt numera, säger Helena Runeberg.

Fotografen Peter Rosén tar emot turister för fotokurser i Abisko. Han märker också av att intresset från svenska turister har ökat.

– Vi har ju några viktiga ben att stå på i svenska lappland. Vi har gruvnäringen, skogen och energin. Men turismen är jättestor och viktigt och sysselsätter väldigt många människor. Det är en jättestor näring som ökar.

Det är inte bara Abisko som rider på norrskenets framgångsvåg. Hela regionen har en stark tillväxt på vintern. Främst på grund av norrskenet ihop med ikoner som ishotellet och hundspann, enligt Annika Fredriksson, vd på Swedish Lapland.

– Norrskenet är det som får många att resa hit. Det är en produkt i hela regionen. Såväl som hela kuststräckan, skogslandet och hela vägen upp i fjällkedjan. Men det är väl Abisko som har lyckats kommersialisera det på det mest utvecklade sättet med paketeringar och produkter. Men det är allas tillgång, säger hon.

De konkurerar med flera arktiska länder om turisterna. Annika Fredriksson upplever det som att norrbottningarna har varit hemmablinda för norrskenet tidigare.

– Turisterna har uppmärksammat det här mer än vad vi som bor här har gjort. Men nu har även vi i lokalbefolkningen vaknat. Det är ingen tidigare som har brytt sig om i det här, men helt plötsligt så uppmärksammas det i tidningar och i sociala medier. Men det är väl så, alla har vi väl varit hemmablinda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!