USA:s tullar på stål och aluminium på 25 procent trädde i kraft på onsdag morgon och riktar sig mot alla länder. EU har svarat med tullar på amerikanska varor som båtar, motorcyklar och bourbon, som börjar gälla 1 april.
– Hur det här nollsummespelet kommer att bli är väldigt svårt att veta idag. Det är olyckligt för det trissar upp priserna för alla konsumenter, säger Norrbottens landshövding Lotta Finstorp.
Ståljätten SSAB har verksamhet både i Europa och USA. Av det stål som produceras i USA säljs 85 procent inom landet.
– Det är för tidigt att dra alltför långtgående slutsatser om påverkan på SSAB med tanke på utformningen mer i detalj och eventuella undantag. Vi följer självfallet noga den fortsatta utvecklingen. För våra kunder och för SSAB är det avgörande att spelreglerna är tydliga och förutsägbara över tid. Vi känner oss i dagsläget trygga med att kunna fortsätta serva kunder i alla våra marknader, säger SSAB:s presschef Gunilla Hjalmarsson.
För SSAB:s konkurrent Stegra, som bygger stålverk i Boden, är tullarna inget bekymmer.
– Vi har inga kunder i USA. Vår logik har varit att Bodenleveranserna går till europeiska kunder, säger Stegras presschef Karin Hallstan.
Även om LKAB inte heller berörs direkt konstaterar Niklas Johansson, direktör för public affairs och externa relationer, att handelskriget sannolikt skapar minskad tillväxt och osäkerhet på marknaden.
– Osäkerhet kostar pengar, så länge det rör om hela tiden så kostar det pengar. Sedan kan det finnas den ena eller den andra parten som kan gynnas på kort sikt, säger han.
En effekt i närtid av Trumps politik har varit att kronan kraftigt stärkts mot dollarn.
– En svagare dollar är normalt sett dåligt för oss, säger Johansson.
På Lindroths motorcenter i Luleå, där man bland annat säljer motorcyklar av det amerikanska märket Harley Davidson, följer man händelseutvecklingen med intresse.
– Det kommer absolut att bli en påverkan, det tror jag. Men vad är för tidigt att säga, säger Taavo.
Kunderna som köper Harley Davidson hör inte till den mest priskänsliga kategorin, uppger han.
– Sen är det så att vi har haft prishöjningar på 5-10 procent varje år och då följer begagnatmarknaden med. Vi är en av de produkter som har högst begagnatvärde.